2/2023

I bez emisí CO2 má letectví významný dopad na klima

| zdroj: bbc.com, překlad: redakce0

heaven-2667171_640.jpg
zdroj: pixabay

V minulém článku jsme se zaměřili na alternativní letecká paliva, která by mohla pomoci s emisemi z letecké dopravy. V dnešním pokračování se podíváme na efektivitu letadel a kondenzační stopy.

Elektropaliva

Syntetická paliva mají na druhou stranu větší potenciál k tomu, aby se více rozšířila. Problémem je, že v tuto chvíli se tato paliva nevyrábí. Navíc k tomu, aby mohla být doopravdy nízkouhlíková, musí zároveň splňovat přísná kritéria udržitelnosti, v rámci nichž by měla být vyráběna za použití čisté elektřiny, stejně tak zdroj uhlíku by měl být zachycován z atmosféry.

První let využívající udržitelný e-petrolej se uskutečnil letos, a dokonce i v rámci tohoto letu bylo spotřebováno v palivové směsi pouhých 5% udržitelného paliva. „Je velkým problémem, že e-petrolej dnes vyjde zhruba na trojnásobek nákladů na výrobu petroleje,“ říká Chris Lyle, výkonný ředitel poradenské společnosti Air Transport Economics. Čím se udržitelná paliva stávají rozšířenějšími, tím je jeho cena větším problémem.

Mezinárodní rada pro čistou dopravu (ICCT) dokonce uvádí, že v roce 2030 bude v letadlech použito jen malé množství syntetických paliv - pouhých 0,2% z celkových 5,5% udržitelných leteckých paliv (SAF), která by EU chtěla do roku 2030 používat.

Je ale možné, že v budoucnu by letadla mohla být dále poháněna výhradně vodíkem nebo bateriemi. Airbus má již dnes plány na vývoj prvního vodíkového komerčního letadla na světě, s nimž by chtěl přijít do roku 2035. Realizace dálkových letů pomocí jedné z těchto technologií ale bude složitou záležitostí.

Myslíme si, že určitá role pro ně existuje a moderní letecké technologie by měly být podporovány, protože inovace by mohly pomoci sektoru s dekarbonizací,“ říká Jo Dardenne, manažer organizace Transport and Environment (T&E). „Skeptičtí jsme ale vůči časovému rámci a nákladům, které budou potřebné na vývoj těchto letadel,“ dodává.

Efektivnější letadla

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP