Časopis

ČR ignoruje požadavky EU a závazky jednotlivých členů k zavádění obnovitelných paliv

| autor: Pavel Mohrmann0

refuel-1629074_640.jpg
zdroj: pixabay

Politika, předvolební boj a jak se zdá i osobní averze našich politických špiček, odsouvá stranou i tak veledůležité věci, jako jsou povinnosti a závazky vůči Evropské unii nebo životnímu prostředí.

Před pár dny neprošel za potlesku poslanců Pirátské strany a ODS pozměňovací návrh Zákona o podporovaných zdrojích energií, který měl transponovat do národní legislativy tu evropskou.

Jedná se konkrétně o implementaci evropské směrnice RED II. Ta upravuje závazky členských států využívat paliva obohacená obnovitelnými složkami. Státy se v ní zavázaly míchat do paliv 10 % biosložky od roku 2020.

Nyní máme polovinu roku 2021 a už dnes je jasné, že s ohledem na legislativní proces není reálné, aby transpozice této směrnice proběhla dříve než v horizontu 2, možná 3 let, To znamená, že ČR tak reálně bude implementovat pravděpodobně až možná RED III k roku 2030 a na rozdíl od ostatních evropských zemí budou u nás využívána motorová paliva s obsahem přibližně cca 5% obnovitelných složek s rizikem možných kroků ze strany Evropské komise za neplnění směrnic EU.

Biosložku, či líh, chcete-li, vyrábí v ČR více výrobců. Jedním z nich je i společnost Agrofert a tato skutečnost předurčila osud inkriminovaného pozměňovacího návrhu. Co na tom, že vyrábí jen malou část celkové produkce?

Již v prosinci jsme v našem deníku komentovali problematiku E10 a vlastnickou strukturu českých lihovarů. Národu je neustále vnucováno, že líh vyrábí pouze Agrofert. Ten má ale fakticky kapacitní podíl pouze 35 kt ročně na celkově instalované kapacitě v ČR 287 kt/rok, tj. necelých 15%. A tu většinově vlastní a provozuje francouzský Tereos (viz prosincový článek), líh dodává na trh i několik menších lihovarů.

Odpůrci závazku vůči navýšení biosložky v palivech tvrdí, že se tím zdraží benzín o 1 - 2 Kč za litr. K tomu lze uvést, že líh je v současné době kotován v ceně 823 EUR/t. Benzín je v současné době kotován za 617 EUR/t. Z toho vyplývá, že oproti ceně současného benzínu E5 by benzín E10 měl mít hodnotu vyšší o 10,3 USD/t, a tedy toto navýšení znamená možné zvýšení ceny 1l benzínu o 29 haléřů/litr, což nejsou deklarované 2 Kč, ale samozřejmě určité navýšení to v současných cenových relacích je v případě, že se výrobci a distributoři „nevzdají“ části své marže.

Historicky jsme ale již byli svědky situací, kdy se ethanol kotoval za cenu nižší než je kotace benzínu, což znamená, že by cena pak mohla být v některých obdobích i nižší. A to je doložitelné. Kromě toho se stále hovoří pouze o ethanolu jako biopalivu tzv. („neperspektivní“) 1. generace, zatímco se na trhu již obchoduje i ethanol tzv. 2. generace. Ten při výrobě již nepoužívá jako vstup potravinářsky využitelnou surovinu. U nás se však nevyrábí.

V legislativním chaosu , kdy je opora možných nových investorů prakticky nemožná, není nikdo, kdo by v ČR měl odvahu novou technologii na výrobu druhogeneračního ethanolu postavit.

Je škoda, že předvolební boj je založen na takto snadno vyvratitelných omylech v prohlášeních politiků, kteří tak ignorují plnění závazků vůči EU.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
E-salon