1/2022

Však my to nějak zvládneme?

| autor: Martina Jandusova0

pexels-pixabay-63294.jpg
zdroj: pexels

Evropský parlament schválil zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. V současné době se to jeví jako čiré bláznovství.

Europoslanci v minulém týdnu schválili legislativní návrh Evropské komise, který požaduje radikální snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů do roku 2035. Ačkoliv nejde o přímý zákaz prodeje vozů se spalovacími motory, v praxi to znamená, že jejich prodej nebude v rámci EU možný.

Schválený návrh se vztahuje pouze na nová vozidla, i nadále bude možné starší vozidla se spalovacími motory používat a nakupovat je na trhu s ojetinami. Je tak velmi pravděpodobné, že lidé budou prodlužovat životnost současných vozů, aby se vyhnuli nákupu elektromobilů. Počítá se sice s tím, že ceny nových elektromobilů prudce poklesnou, zatím ale klesají jen pozvolna a jejich pořízení je bez státních dotací nemyslitelné. Jen těžko říct, jaká bude jejich cena v roce 2035, ale pokud by kvůli zákazu došlo k úbytku aut v Evropě, europoslancům by to zřejmě nevadilo.

Ještě lepší než elektrická auta by bylo obecně méně aut. Proto potřebujeme lepší bezplatnou veřejnou dopravu a dostupná vozidla šetrná k životnímu prostředí,"řekla Cornelie Ernestová poslankyně z levicové frakce GUE/NGL Evropského parlamentu. Na jednu stranu je aut sice skutečně nadbytek, například když jsou v jedné rodině tři vozy, na druhou stranu by zákaz mohl negativně postihnout osoby, které se bez vozu neobejdou a zároveň si elektrovůz nebudou moci dovolit.

Otázkou také je, jak se v následujících letech promění trh s automobily se spalovacími motory mimo Evropskou unii. Amerika i Čína sice plánují, že omezí prodej těchto konvenčních vozů, ale s natolik razantním krokem, s jakým přišla EU, nepočítají. Nebylo by vůbec překvapivé, kdyby došlo k tomu, že se začnou přeprodávat auta vyrobená mimo EU, což by mělo dopady na tuzemské automobilky. Stále ovšem existuje možnost zakázat, aby vozy se spalovacími motory vjížděly do měst.

Ponechme ale stranou trh a cenu elektrovozů. Mnohem závažněji se jeví, že návrh je schválený v době, kdy Evropa čelí energetické krizi - zvyšujícím se cenám energií a jejich omezenému množství. Ceny energií v Česku vzrostly už na podzim, kdy došlo ke krachu několika dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Evropě a jejím plánům pak udělala čáru přes rozpočet válka na Ukrajině, která ukázala, že „energetická bezpečnost“ a „energetická soběstačnost“ nejsou jen prázdná slova.

V posledních letech se vesele dotovaly nestabilní zdroje, ve spěchu se odstavovaly jaderné i uhelné zdroje a počítalo se v jejich nahrazení plynovými zdroji. Ty sice nejsou z hlediska produkce skleníkových plynů o moc lepší než uhelné, ale EU je z nějakého důvodu protěžovala.

Díky tomu všemu jsem se ocitli v situaci, kdy už nemůžeme přehlížet závislost na ruských fosilních palivech a jsme nuceni s ní něco začít dělat. V situaci, kdy skokově vzrostly ceny energií, což pro mnohé lidi znamená nemalé finanční potíže. V situaci, kdy je nutné vybudovat nezávislou evropskou energetiku, moderní a dekarbonizovanou, která už nám ale asi nikdy nebude schopná dodávat levnou elektrickou energii.

EU se mimo jiné rozhodla, že na události v energetice zareaguje podporou renovací a zateplováním budov. Sice se jedná o řešení, které výsledky přinese až po nějaké době, i tak jde o krok, díky kterému nějakou tu energii uspoříme. Ve stejné době si ale také odhlasovala, že znemožní výrobu nových aut se spalovacími motory a nástup elektromobility protlačí za každou cenu. Kde k tomu získáme tak velké množství elektrické energie, je ve hvězdách.

Skutečně paradoxní situace, kdy na jedné straně se snažíme energie spořit, a na druhé počítáme s tím, že jich v budoucnu budeme potřebovat daleko více. Za třináct let se samozřejmě může stát mnohé, ale nahlíženo optikou dnešní energetické situace, budoucnost nevyhlíží zrovna růžově.

Schválený návrh je zatím jen mezikrokem, protože k finální rozhodnutí dojde teprve v následujících měsících mezi Evropským parlamentem, Komisí a Radou. Současné nařízení tak může projít v pozměněné podobě. Členské státy si pravděpodobně vyjednají tradiční výjimky, takže není vůbec jisté, jak to celé dopadne.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
SYBA
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO