2/2023

Však my to nějak zvládneme?

| autor: Martina Jandusova0

pexels-pixabay-63294.jpg
zdroj: pexels

Evropský parlament schválil zákaz prodeje nových aut se spalovacím motorem od roku 2035. V současné době se to jeví jako čiré bláznovství.

Europoslanci v minulém týdnu schválili legislativní návrh Evropské komise, který požaduje radikální snížení emisí oxidu uhličitého u nových automobilů do roku 2035. Ačkoliv nejde o přímý zákaz prodeje vozů se spalovacími motory, v praxi to znamená, že jejich prodej nebude v rámci EU možný.

Schválený návrh se vztahuje pouze na nová vozidla, i nadále bude možné starší vozidla se spalovacími motory používat a nakupovat je na trhu s ojetinami. Je tak velmi pravděpodobné, že lidé budou prodlužovat životnost současných vozů, aby se vyhnuli nákupu elektromobilů. Počítá se sice s tím, že ceny nových elektromobilů prudce poklesnou, zatím ale klesají jen pozvolna a jejich pořízení je bez státních dotací nemyslitelné. Jen těžko říct, jaká bude jejich cena v roce 2035, ale pokud by kvůli zákazu došlo k úbytku aut v Evropě, europoslancům by to zřejmě nevadilo.

Ještě lepší než elektrická auta by bylo obecně méně aut. Proto potřebujeme lepší bezplatnou veřejnou dopravu a dostupná vozidla šetrná k životnímu prostředí,"řekla Cornelie Ernestová poslankyně z levicové frakce GUE/NGL Evropského parlamentu. Na jednu stranu je aut sice skutečně nadbytek, například když jsou v jedné rodině tři vozy, na druhou stranu by zákaz mohl negativně postihnout osoby, které se bez vozu neobejdou a zároveň si elektrovůz nebudou moci dovolit.

Otázkou také je, jak se v následujících letech promění trh s automobily se spalovacími motory mimo Evropskou unii. Amerika i Čína sice plánují, že omezí prodej těchto konvenčních vozů, ale s natolik razantním krokem, s jakým přišla EU, nepočítají. Nebylo by vůbec překvapivé, kdyby došlo k tomu, že se začnou přeprodávat auta vyrobená mimo EU, což by mělo dopady na tuzemské automobilky. Stále ovšem existuje možnost zakázat, aby vozy se spalovacími motory vjížděly do měst.

Ponechme ale stranou trh a cenu elektrovozů. Mnohem závažněji se jeví, že návrh je schválený v době, kdy Evropa čelí energetické krizi - zvyšujícím se cenám energií a jejich omezenému množství. Ceny energií v Česku vzrostly už na podzim, kdy došlo ke krachu několika dodavatelů elektřiny a zemního plynu. Evropě a jejím plánům pak udělala čáru přes rozpočet válka na Ukrajině, která ukázala, že „energetická bezpečnost“ a „energetická soběstačnost“ nejsou jen prázdná slova.

V posledních letech se vesele dotovaly nestabilní zdroje, ve spěchu se odstavovaly jaderné i uhelné zdroje a počítalo se v jejich nahrazení plynovými zdroji. Ty sice nejsou z hlediska produkce skleníkových plynů o moc lepší než uhelné, ale EU je z nějakého důvodu protěžovala.

Díky tomu všemu jsem se ocitli v situaci, kdy už nemůžeme přehlížet závislost na ruských fosilních palivech a jsme nuceni s ní něco začít dělat. V situaci, kdy skokově vzrostly ceny energií, což pro mnohé lidi znamená nemalé finanční potíže. V situaci, kdy je nutné vybudovat nezávislou evropskou energetiku, moderní a dekarbonizovanou, která už nám ale asi nikdy nebude schopná dodávat levnou elektrickou energii.

EU se mimo jiné rozhodla, že na události v energetice zareaguje podporou renovací a zateplováním budov. Sice se jedná o řešení, které výsledky přinese až po nějaké době, i tak jde o krok, díky kterému nějakou tu energii uspoříme. Ve stejné době si ale také odhlasovala, že znemožní výrobu nových aut se spalovacími motory a nástup elektromobility protlačí za každou cenu. Kde k tomu získáme tak velké množství elektrické energie, je ve hvězdách.

Skutečně paradoxní situace, kdy na jedné straně se snažíme energie spořit, a na druhé počítáme s tím, že jich v budoucnu budeme potřebovat daleko více. Za třináct let se samozřejmě může stát mnohé, ale nahlíženo optikou dnešní energetické situace, budoucnost nevyhlíží zrovna růžově.

Schválený návrh je zatím jen mezikrokem, protože k finální rozhodnutí dojde teprve v následujících měsících mezi Evropským parlamentem, Komisí a Radou. Současné nařízení tak může projít v pozměněné podobě. Členské státy si pravděpodobně vyjednají tradiční výjimky, takže není vůbec jisté, jak to celé dopadne.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP