2/2022

Odpadová legislativa je v evidenci a ohlašování složitá, proto je potřeba odložit účinnost, tvrdí profesní svazy

| autor: Martina Jandusova0

pexels-anna-shvets-4226215
zdroj: pexels

Profesní svazy sdružující svozové a zpracovatelské firmy v odpadovém hospodářství žádají v dopise ministryni životního prostředí vyřešení problémů v části nové odpadové legislativy, která se týká evidencí a ohlašování.

Nová odpadová legislativa, která je účinná od ledna roku 2021, přinesla v odpadovém hospodářství řadu změn. Dle spolku veřejně prospěšných služeb (SVPS), České asociace odpadového hospodářství (ČAOH), Sdružení komunálních služeb (SKS) a společnosti Inisoft ale kvůli ní dotčené osoby čelí náročné administrativě, nepřehlednosti a nejasnosti povinností.

Složitá legislativa

"Dobře patrné je to v oblasti evidencí a ohlašování," tvrdí svazy. Obrátily se proto na ministryni Hubáčkovou, aby jim pomohla vyřešit problematická místa legislativy, a odeslaly ji seznam s konkrétními body, které je podle nich potřeba vyřešit. Konkrétně se jedná o vyhlášku č. 273/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, která je součástí nové odpadové legislativy.

"Vyhláška č. 273/2021 Sb. zavádí nové evidenční a ohlašovací tabulky, řadu nových vykazovacích procesů, řadu pokynů k použití stanovených kódů, vyžaduje ohlašování spektra doposud nepožadovaných informací, apod.," uvádí svazy v dopise. Obce a města podle nich musí nově vyplňovat asi 500 povinných údajů. "Jako odborné firmy jsme vždy obcím s plněním těchto povinností pomáhali. Nyní často sami tápeme a nejsme schopni na větší počet praktických případů aplikace nových povinností odpovědět," pokračují.

Dle svazů kvůli nejednoznačné a složité legislativě, která přinesla velké množství nových povinností, nemohou dotčeným subjektům pomoci ani odborné firmy, které se evidencí a ohlašování zabývají. "V řadě případů nepomáhají ani dotazy směřované na MŽP, jakožto gestora této legislativy," dodávají svazy.

Odložení účinnosti

Upozorňují také na to, že v případě, že se nejasnosti nevyřeší včas, nebudou povinné subjekty vědět, jak správně ohlašovat. "Část požadovaných údajů není v praxi ani možné technicky zajistit, a proto budou vyplňovány pouze „odhadem“. Pro část požadovaných údajů není zákonný právní nárok. Hrozí zanesení citelných chyb do národních číselných řad nakládání s odpady. Hrozí rovněž správní řízení a pokuty pro povinné osoby, včetně obcí a měst za nesprávné plnění evidenčních a ohlašovacích povinností. Následně je zde riziko zbytečných soudních sporů," píší profesní svazy.

Profesní svazy nakonec navrhují řešení celé situace, v rámci kterého by se účinnost dotčených ustanovení posunula nejméně o rok, a sice novelou dotčených vyhlášek § 80 odst. 4 vyhlášky č. 273/2021 Sb., stejně tak § 10 odst. 3 vyhlášky č. 345/2021 Sb. a § 33 odst. 2 vyhlášky č. 16/2022 Sb.

"Tím lze krizově odvrátit alespoň některé z hrozících rizik. Získaný čas pak musí být efektivně využit na otevřenou odbornou diskuzi k systémové revizi spektra evidenčních a ohlašovacích povinností a k opravě identifikovaných chyb a nejednoznačných částí legislativy," vysvětlují svazy v dopise a dodávají: "Cílem této revize by mělo být snížení administrativní zátěže, zmenšení rozsahu požadovaných informací na ty skutečně nezbytně nutné a rovněž digitalizace celkového procesu evidence a ohlašování."

Zdroj:www.caoh.cz

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
SYBA
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF