2/2023

Maďarsko může obnovit jaderné kapacity

| autor: SP ČR0

Maďarsko může obnovit jaderné kapacity

Komise konstatovala, že se v případě půjčky jedná o veřejnou podporu, avšak ta je vzhledem k dodatečným opatřením a ujištěním maďarské strany v souladu s pravidly vnitřního trhu.

Realizace nových bloků v Paksi je pro Maďarsko z hlediska zajištění spolehlivých, klimaticky udržitelných a cenové dostupných dodávek elektřiny naprostou nezbytností. Země už dnes dováží třetinu své spotřeby ze zahraniční a zbytek zajišťují převážně stávající bloky v Paksi, které za méně než 20 let doslouží a budou muset být něčím nahrazeny.

Jinou spolehlivou, nízkoemisní a nákladově přijatelnou variantu Maďaři nemají. Navíc, jak ukázala letošní zima, v situaci s nečekanými odstávkami ve Francii, prudkými nárůsty spotových cen a nedostatečným propojením mezi některými sousedy (např. Slovensko-Maďarsko) se spoléhání na dovozy nemusí vždy vyplatit.

Úspěšná maďarská notifikace ukazuje, že kdo jde v energetice pevně, odpovědně a konzistentně za svým cílem, dokáže si svou vizi v EU prosadit, a to navzdory ne vždy příznivému klimatu v Bruselu, který dnes daleko více přeje jiným typům zdrojů a navzdory hysterii antijaderných států typu Rakouska.

A také navzdory skutečnosti, že Maďarsko není v EU zrovna těžkou vahou. V tomto je schválená notifikace důležitým poučením pro Českou republiku. Máme sice Státní energetickou koncepci, ale její důsledné prosazování zatím vázne, v neposlední řadě kvůli nedostatku politické vůle.

Rozhodnutí o výstavbě nového bloku v Dukovanech, volba modelu financování a dodavatele, způsob zapojení dodavatele, zjednodušení přebyrokratizovaných povolovacích procesů spojených s výstavbou – to jsou jen některé z dílčích problémů či aspektů, které bude nutné co nejrychleji vyřešit či uzavřít pro zdárnou a včasnou obnovu naší výrobní kapacity.

Zajímavý je i názor Evropské komise na to, zda poskytnutí státní půjčky zadavateli zakázky představuje nedovolenou státní pomoc. Forma financování byla posuzována metodou, která zjišťuje, zda by se do podobného podniku jako stát pustil také soukromník a akceptoval předpokládanou návratnost.

Aplikování této metody na specifický sektor jaderné energetiky, který v evropských podmínkách vždy vyžadoval angažmá národních států a byl koneckonců už od 50. let minulého století přísně harmonizován na evropské úrovni skrze Euratom, je dost pochybné, ale budiž.

Přiznejme si nicméně, že v současných podmínkách se bez té či oné formy podpory neobejde žádný nově stavěný zdroj. Fakt, že i výstavba Paks II poběží s určitou formou veřejné podpory, by nikoho neměl tolik znepokojovat.

Pro srovnání: celkové náklady výstavby dvou bloků v Maďarsku jsou odhadovány na zhruba 300 miliard Kč. Český daňový poplatník a spotřebitel elektřiny ročně na podporu obnovitelných zdrojů odvede necelých 50 miliard Kč. 

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP