Tým odpadových expertů z digitálního odpadového tržiště Cyrkl vydal příručku zaměřenou na snižování uhlíkové stopy velkých společností a zároveň snižování jejich výdajů na nakládání s odpady. První společnost z mnoha může ušetřit 6 milionů na plastových krabičkách, druhá vydělá 14 milionů korun ročně na drcení kabelů. Jaká další čísla Cyrkl v publikaci sdílí? A proč odpadový management pomáhá během krize?
Ekonomika zažívá těžké časy a nejeden podnik hledá úspory i v oblastech, které dříve považoval za neměnné. Cirkulární odpadové hospodářství je jednou z možností jak ušetřit. Přesvědčilo se o tom několik desítek firem, jakmile vyzkoušelo cirkulární odpadové skeny, v nichž Cyrkl analyzuje materiálové toky společnosti a hledá příležitosti pro úspory. A právě tyto zkušenosti vložil Cyrkl do unikátní obsáhlé příručky a věří, že bude motivací pro stále více a více podniků.
Každý odpad si žádá jiné zpracování, skládka je až poslední možnost
Firmy často vynakládají na recyklaci nebo skládkování vysoké částky. Ovšem při prodeji materiálů na opětovné využití naopak vydělají, a to mnohonásobně. A jakmile začnou správně třídit odpady, které jim ve firmě vznikají, a prodávat je, úspory jdou nahoru. A s nimi klesá uhlíková stopa. To je teď, v době závažné klimatické krize, zásadní.
„Podle dat z celé řady odpadových skenů, které jsme provedli v nadnárodních firmách, vynaložily společnosti například na recyklaci a skládkování krabic průměrně 1 000 korun za tunu, při prodeji na opětovné použití naopak vydělaly asi 15 tisíc korun,” říká Cyril Klepek, zakladatel Cyrklu a jeden z autorů.
Klepek také doplňuje, že například u směsného a komunálního odpadu se vyplácí hlavně prevence jeho vzniku, optimalizace cen, sběru a lepší třídění. Ve většině případů to pak znamená 10 až 50% úsporu.
Digitalizace se vyplácí, stejně jako investice do nových výrobních procesů
Studie je protkaná jednotnou linií – šesti základními principy cirkulárního odpadového hospodářství. Začíná prvním principem, tedy předcházením vzniku odpadu a jeho minimalizace. Následuje správné třídění odpadu a uzavřený koloběh recyklace. Jedna z firem byla v tomto bodě schopna ušetřit 70 % ročních nákladů díky recyklaci ředidel.
Prodej odpadu, ideálně digitální cestou, znamená pro mnoho společností vysoké výdělky. V předposledním principu se autoři věnují užitným druhotným surovinám ve výrobě a na několika příkladech ukazují jejich hodnotu, která je většinou přehlížena. Analýza složení produktů a jejich recyklovatelnost linii uzavírá.
„Mnoho podniků má pocit, že se nevyplácí investice například do nového recyklačního zařízení nebo modernizace výrobní linky tak, aby byla schopna zpracovat i odpadní materiál. Naopak, tato investice se v kratším časovém horizontu vrací. Ideální je začít s digitalizací interního odpadového managementu a prodeje nepotřebných materiálů,” doplňuje odpadový expert Vojtěch Pilnáček, jeden z autorů publikace.
Přechod na cirkulární hospodářství ušetří malým a středním firmám statisíce, velkým firmám až desítky milionů korun. Především omezí vypouštění tisíců až stovek tisíc tun CO2. S technologiemi, legislativou nebo plánováním během přechodu na cirkulární podnikání pomáhá příručka Cirkulární odpadové hospodářství, v dalším kroku pak Cirkulární odpadové skeny.
Publikace je zdarma ke staženípod tímto odkazem.
Komentáře