2/2023

Reakce AutoSAP na dohodu o snižování emisí CO2 z osobních aut a dodávek po roce 2020

| autor: TZ AutoSAP0

Reakce AutoSAP na dohodu o snižování emisí CO2 z osobních aut  a dodávek po roce 2020

V souladu se svými dřívějšími stanovisky AutoSAP upozorňuje na to, že stanovená výše emisních cílů bude klást velké nároky jak na výrobce a na dodavatelský řetězec, tak i na potřebné investice do dobíjecí infrastruktury a dekarbonizace zdrojů elektrické energie, bez které by čistá mobilita nedávala smysl.

Potřebná bude také osvěta a motivace zákazníků. Sdružení zároveň ocenilo snahy české státní správy a českých poslanců EP o udržení konstruktivního dialogu na toto téma a o zabránění schválení ještě extrémnějších návrhů.

Dne 17. prosince 2018 došlo v rámci pátého trialogu k dohodě institucí EU na hlavních prvcích nařízení, které stanoví emisní normy CO2 z nových osobních a lehkých užitkových vozidel. K roku 2025 by mělo dojít ke snížení emisí CO2 z osobních automobilů o 15 % a k roku 2030 o 37,5 % oproti roku 2021.

Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl k tomu řekl: „Rozhodně nejde o dohodu, kterou by čeští výrobci osobních automobilů mohli přivítat jako rozumný kompromis a reálně stanovené cíle.

Přesto automobilový průmysl udělá vše proto, aby se k těmto emisním limitům v požadovaném čase přiblížil. Velmi ambiciózní rozhodnutí evropských institucí s sebou nese také díl politické odpovědnosti za legislativní i nelegislativní kroky, které umožní tak dramatický přechod na nízkoemisní mobilitu.“

Členové AutoSAP velmi oceňují konstruktivní přístup českých poslanců Evropského parlamentu a představitelů státní správy.

Díky tomu se podařilo dále nezvyšovat cíl pro rok 2025 nad úroveň navrženou Evropskou komisí a také včlenit do nařízení několik prvků odrážející realitu na trhu – lepší započítávání plug-in hybridů a současně též bezemisních a nízkoemisních vozidel při jejich registracích v zemích, kde je prozatím jejich podíl velmi nízký. Sem by měla spadat i Česká republika.

V následujících letech nás čeká na domácí politické scéně řada úkolů, kterou společný postup k dekarbonizaci dopravy vyžaduje. Ještě aktuálnější než dříve je implementace opatření vyplývajících z Memoranda o budoucnosti automobilového průmyslu a jeho Akčního plánu.

Bez úzké spolupráce soukromého a veřejného sektoru nebude možné schváleným závazkům na snížení emisí CO2 z vozidel dostát. A nepůjde jen o osobní auta a dodávky, na stole je také návrh regulace emisí CO2 pro nákladní vozidla.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP