O čtvrtinu častěji, než jejich vrstevníci si například vybírají výrobky, které mají méně obalů. Častěji se také se svými rodiči pokouší o opravu porouchaných přístrojů předtím, než se rozhodnou k nákupu nových.
„Před dvěma lety jsme 3 600 školám zapojeným do našeho enviromentálního programu nabídli k využití výukové materiály EKOABECEDA, které jsou založeny na názorné a hravé ekovýchově,“ říká Hana Ansorgová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Recyklohraní a dodává: „Když nyní srovnáváme znalosti a názory školáků v základních školách, které EKOABECEDU využívají, a v nezapojených školách, vidíme pozitivní rozdíly, zejména v oblasti předcházení vzniku odpadů.“
Výukové materiály EKOABECEDA mají provokativní podtitul „Umíme žit bez odpadů?“ Jsou navržené pro děti od mateřinek až po studenty středních škol. Pro snazší zařazení do výuky proběhly po celé republice semináře pro pedagogy, při kterých se mohli s metodikami a doporučenými scénáři blíže seznámit.
Největší pozitivní rozdíl přinesl program EKOABECEDA v tom, jak proškolení žáci nahlíží na prevenci vzniku odpadů. Častěji si například vybírají výrobky, které mají méně obalů (pozitivní efekt +24 %). Jsou také ochotni si půjčovat málo používané věci od sousedů či kamarádů, aby si zbytečně nemuseli kupovat vlastní (pozitivní efekt +12 %).
Dále jsou ochotni si brát si menší porce jídla, aby žádné nezbylo a zbytečně se jím neplýtvalo (+ 5 %), nakupovat nebalené potraviny (+5 %), dávají častěji opravit porouchané spotřebiče, které by dříve rovnou vyhodili (pozitivní efekt +4 %), jsou ochotni též kupovat si jiné výrobky, než na které jsou žáci zvyklí jen proto, že mají méně obalů (4 %).
„Musím říci, že nás mile překvapilo, že za tak krátkou dobu, kdy na školách pedagogové využívají výukové materiály EKOABECEDA, vidíme pozitivní změnu ve znalostech, ale hlavně v přístupu žáků základních škol,“ říká Hana Ansorgová z Recyklohraní a dodává: „Těší nás, že proškolení pedagogové si praktické, kreativní a hravé vzdělávání v ekologické výchově vzali za své a na postojích žáků je to znát.“
Sérii výzkumů pro Recyklohraní provedla společnost INESAN v rámci projektu spolufinancovaného ze Státního fondu životního prostředí. Srovnávací průzkum byl zaměřený na environmentální znalosti a ochotu chovat se podle nich v reálném životě u žáků 2. stupňů v zapojených a nezapojených základních školách, a to v době před zahájením výuky s materiály EKOABECEDA a po jednom roce jejich využívání. Další dotazníková šetření sledovala zkušenosti pedagogů, jak z práce s metodikou, tak i z výuky samotné.
Výukové materiály EKOABECEDA jsou k dispozici volně ke stažení na http://www.recyklohrani.cz/cs/ekoabeceda/.
Zdroj obrázku: Recyklohraní
Komentáře