EU nechce v elektromobilitě zůstat pozadu, na výstavbu megatováren na baterie nabídne miliardy eur

| autor: oEnergetice.cz - Jana Červinková0

EU nechce v elektromobilitě zůstat pozadu, na výstavbu megatováren na baterie nabídne miliardy eur

Unie se obává, že automobilový průmysl EU, který zaměstnává přibližně 13 milionů lidí, by mohl zůstat pozadu v závodě o vybudování masového trhu s elektromobily, protože je závislý na dodávkách baterií z Asie.

„Zcela jasně víme, že budoucnost je elektrická a že jednoduše musíme dohnat bateriové technologie. Není možné vyvíjet nové modely nebo vysoce kvalitní automobily, pokud neovládneme potřebné dovednosti, inovace a výzkum spojený s bateriemi.“

Maroš Šefčovič, místopředseda Evropské komise a komisař pro energetiku

Podle dat Bloomberg je přibližně 80 % veškeré existující a plánové výrobní kapacity baterií v Asii. Čína samotná má přitom téměř 70 % globální výrobní kapacity. USA poté 15 % a EU méně než 4 %.

Možností financování je několik

EU již před rokem zahájila projekt, který umožňuje několik způsobů financování bateriových technologií. Členské státy mohou výzkum financovat ze 100 %, pokud jsou součástí nějaké přeshraniční projekty.

Dále má například výzkumný fond Horizont 2020 rezervovaných 200 milionů euro pro bateriové projekty. Regiony, které chtějí tento průmysl podpořit, mohou požádat o finance z regionálních fondů a v neposlední řadě je zde možnost získat podporu od Evropské investiční banky k vybudování obdoby továrny Gigafactory firmy Tesla.

„Výrobci automobilů v EU dlouho odmítali vidět probíhající změnu v oblasti elektromobility a až nyní se začínají tímto směrem ubírat. Nicméně dohnat ztrátu je stále možné díky inovativním schopnostem průmyslu v EU.“

Simone Tagliapietra, výzkumnice v thinktanku Bruegel

EU disponuje potřebnými surovinami

Co se týče zajištění dostatku surovin potřebných pro výrobu baterií, EU má v plánu získávat je recyklováním starých elektrických spotřebičů a také začala mapovat minerální zdroje na svém území. EU má zdroje kobaltu, lithia, grafitu a niklu ve Francii, Finsku, Portugalsku, Španělsku a České republice.

Někteří výrobci baterií objevili nové výrobní procesy, které vyžadují o dvě třetiny méně kobaltu. V kombinaci s recyklací by tak nedostatek kobaltu neměl být problém.

Zdroj: oenergetice.cz

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
KRC - partner
Nadace partnerství
Partner - SOVAK