Svaz průmyslu sice podporuje postupnou cestu ke klimatické neutralitě, ale upozorňuje, že současná situace neumožňuje plné zapojení všech zúčastněných stran v projednávání předpisů spadající pod Zelenou dohodu pro Evropu, jak předpokládá ambiciózní harmonogram Evropské komise.
Svaz průmyslu a dopravy už dříve upozornil, že diskuze musí být důkladná a vedená s vědomím všech souvislostí. Svaz průmyslu a dopravy požaduje, aby se harmonogram projednávání předpisů a strategií včetně harmonogramu veřejných konzultací odložil aspoň o 6 měsíců do doby, kdy se situace v Evropské unii v souvislosti s pandemií COVID-19 stabilizuje.
V současné době je nutné řešit bezprostřední zdravotní, ale i ekonomické následky pandemie. Všichni pracovníci napříč sektory jsou zaměstnáni naprosto klíčovým úkolem - minimalizovat škody na zdraví a ekonomice České republiky, udržet zaměstnanost a připravit se na budoucí ekonomické problémy.
„V současné době je třeba ochránit zdraví obyvatel a minimalizovat ekonomické problémy, které krize přinese. Evropská komise by neměla být v izolaci od reálného světa a zneužívat současné situace u zásadní legislativy. Transformace ekonomiky směrem ke klimatické neutralitě bude nyní ještě náročnější a dražší pro veřejné rozpočty i pro firmy," upozorňuje ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy Bohuslav Čížek.
Evropská komise sama odhadovala dodatečné náklady jen na dosažení stávajících klimaticko-energetických cílů do roku 2030 na 260 miliard eur ročně.
„Firmy i celé ekonomiky se nyní musí plně orientovat na minimalizaci škod v ekonomice a na restart ekonomiky po koronavirové krizi, pro který bude nezbytné zajistit dostatek finančních prostředků na investice. Společně s těmito požadavky je odložení projednávání European Green Deal o 6 měsíců racionálním a naprosto oprávněným požadavkem," dodává ředitel sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy Bohuslav Čížek.
Přečtětě si Stanovisko SP ČR k návrhu klimatického zákona.
Foto: pixabay
Komentáře