2/2023

Ekologické letecké palivo v praxi? První transatlantický let byl úspěšný

| autor: oEnergetice.cz -Jiří Salavec0

Ekologické letecké palivo v praxi? První transatlantický let byl úspěšný

Palivová směs by v budoucnu mohla být tvořena ekologičtější složkou až z poloviny. Cílem aerolinek i výrobce paliva LanzaTech je zejména snížení emisí skleníkových plynů letecké přepravy.

Nový typ leteckého paliva použily při prvním komerčním letu z amerického Orlanda do britského Gatwicku aerolinky Virgin Atlantic. Letoun typu Boeing 747 po úspěšném přistání přivítal zakladatel aerolinek Virgin Atlantic sir Richard Branson.

Použitá palivová směs byla tvořena z 5 % ethanolem, který byl vyroben z odpadních plynů vznikajících při průmyslové výrobě – čímž dle aerolinek lze docílit nižší uhlíkové stopy letecké dopravy.

„Dálkové cestování je pro spojování lidí po celém světě důležitější než kdy jindy. A je naší zodpovědností zajistit, abychom to dělali co nejvíce udržitelným způsobem. Spolupráce se společností LanzaTech nám umožní dramaticky snížit emise uhlíku a zároveň podpořit britský průmysl. To je důvod, proč jsme tak nadšeni, že jsme předvedli toto palivo při prvním komerčním letu, protože plánujeme první výrobnu leteckého paliva na světě, která bude využívat tuto úžasnou novou technologii,“ uvedl v prohlášení Sir Richard Branson.

Dle amerického výrobce paliva, společnosti LanzaTech, by v budoucnu mohla ekologicky vyrobená složka tvořit až 50 % letecké palivové směsi. Zároveň LanzaTech tvrdí, že by mohla na trh dodávat zhruba 20 % světové produkce leteckého paliva a snížit tím emise skleníkových plynů o 65 % ve srovnání s konvenčním leteckým palivem.

Podpoří ekologické palivo britská vláda?

Americké aerolinky Virgin Atlantic při příležitosti použití nového paliva vyzvaly britskou vládu, aby podpořila LanzaTech, která by měla zájem v Británii otevřít tři závody na jeho výrobu. Podobný projekt v Británii bez podpory zkrachoval a London GreenSky Factory, která měla dodávat palivo pro letadla British Airways, nikdy nebyla nepostavena.

„Ukázali jsme, že recyklace odpadních emisí uhlíku do leteckého paliva není nemožná. Rovněž jsme dokázali, že odpadní uhlík by neměl být považován za závazek, ale naopak za příležitost, jelikož může být použit znovu a znovu,“ uvedla ředitelka LanzaTech Jennifer Holmgren.

Snižování emisí skleníkových plynů z letecké dopravy je důležité pro většinu vlád členských států EU, cíle ovšem naplňuje zejména přechod na ekonomičtější letouny s nižší spotřebou, mezi které patří například model 787 amerického Boeingu a model A350 francouzského Airbusu.

Zdroj: oenergetice.cz

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP