4/2022

Příspěvek do diskuze k gigafactory v Česku

| autor: František Vörös, konzultant0

800px-Tesla_Gigafactory_1_-_December_2019
zdroj: wikimedia.org/ Tesla gigafactory, ilustrační foto

V současnosti prochází automobilový průmysl největší proměnou od svého vzniku, když elektromobilita a digitalizace zásadně mění výrobní proces, včetně řetězce dodavatelů dílů. Elektromobily jsou jednodušší pro konstrukci a odhaduje se, že více než 2000 dílů klasických automobilů nebude potřeba. Americká asociace dodavatelů dílů pro automobily odhaduje, že 30 % jejich členů by mohlo v této souvislosti ukončit podnikání.

Koncem loňského října uzavřela EU dohodu o zákonu o snížení emisí CO2 pro nová auta prodávaná od roku 2030 o 55 % a k roku 2035 dosáhnout 100 % snížení emisí CO2 se zákazem prodeje nových automobilů s pohonem z fosilních paliv. Následující graf z blogu Paula Hodgese z agentury ICIS z 11. 12. 2022 ukazuje dopady do spotřeby nafty a benzinů v Evropě.

icis
ICIS

Globálně jezdí 1,3 miliardy osobních automobilů, které v roce 2021 spotřebovávaly paliva téměř ze čtvrtiny veškeré zpracované ropy. Prodeje nových automobilů, včetně elektromobilů vloni klesly o 1 % na 42,8 milionů kusů, z toho prodeje elektromobilů zaznamenaly růst na 10,6 milionů kusů s dominancí Číny. V Evropě bylo v roce 2021 zaregistrováno 1,75 mil. elektromobilů.

V loňském roce jsem k problematice publikoval v časopise Odpadové fórum pět článků zaměřených na aplikace plastů v elektromobilech. V letošním lednovém čísle tohoto časopisu vyšel můj článek s názvem Gigatovárny rostou jako houby po dešti. Déšť naši republiku jistě nemine, a tak doufám, že se rozhodnutí o gigafaktory a následné její realizaci dočkám. V denním tisku se můžeme často setkávat s informacemi o nezbytné potřebě realizace gigafaktory koncernu VW na místě letiště v Líních u Plzně, nebo podobné továrně ČEZu v bývalé elektrárně Prunéřov, nebo gigafaktory LG na severní Moravě. K rozhodnutí o realizací gigatovárny v Líních na úrovní české Vlády nedošlo v plánovaném termínu, koncem roku 2022.

Původně jsem chtěl svůj příspěvek uvést osobními zkušenostmi z 42letého působení v letech 1967 - 2009 chemické v chemické gigafactory Kaučuk Kralupy n.Vlt. Nahlédnutím do Wikipedie jsem zjistil, že termín „Gigafactory“ se vztahuje na velké výrobní továrny, které vyrábějí baterie. Jako první gigafactory se uvádí výrobní zařízení společnosti Tesla Motors majitele Elona Muska z roku 2013. Následně realizovala tato společnost 19 gigatováren na baterie po celém světě. Další výrobci aut v tomto trendu pokračují, když Wikipedie uvádí, seznam plánované výroby 60 typů elektroaut do roku 2025.

Osobní zkušenosti z chemické „gigatovárny“ v Kralupech n. Vlt. ukazují na složité rozhodování i realizaci, i když v jiné ekonomické situaci a v jiné době. Zájemce může čerpat z knihy devíti autorů – dřívějších zaměstnanců Kaučuku Kralupy n. Vlt., kterou pod názvem Kaučuk, Plasty a Ropa vydala VŠCHT Praha v roce 2021. Popisoval jsem problematiku styrenu a polystyrenů. Takže stručně.

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
SYBA
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM