Reklama

5. 3. 2017  |  Zpravodajství  |  Autor: Martina Jandusová

Připravuje se výstavba první vodíkové čerpací stanice

Chytré osvětlení, chytrá města, ale i chytré silnice. Plány a chytrá řešení v chytrých městech zazněla na konferenci „Smart“ region - „smart“ city.

Konference se uskutečnila v rámci veletrhu Věda Výzkum Inovace ve dnech 28. 2. - 2. 3. na brněnském výstavišti. Zúčastnili se jí zástupci vlády, akademické a výzkumné sféry, Hospodářské komory ČR, municipalit a významných firem z oblasti energetiky, elektroniky i automobilového průmyslu.

Na úvod vystoupil náměstek ministra průmyslu a obchodu, Ing. Eduard Muřický, který hovořil především o rozvoji čisté mobility a připojení k internetu. „Dnes všechno souvisí se vším,“ prohlásil Eduard Muřický a pokračoval: „Do budoucna nás čekají autonomní vozidla (ta, která nepotřebují řidiče) a ČR v této oblasti nespí. Je zde asi 300 výzkumných pracovníků pracujících na výzkumu těchto vozidel.“

Role ministerstva průmyslu a obchodu je ve třech věcech: oblasti Smart grid, telekomunikaci inteligentních sítí a v čisté mobilitě. Česká republika má jasnou vizi, jak pomoci rozvoji čisté dopravy. Byl schválen Národní akční plán čisté mobility, který se postupně implementuje.

%pst%

Dále existují 4 národní programy:  MPO vyhlásilo druhou výzvu na získání dotace na elektromobily pro malé a střední firmy. Výše dotace je až do 32% ceny vozu a je možné ji čerpat do května tohoto roku. MMR poskytne 3 a půl milardy na veřejnou hromadnou dopravu – elektrobusy a jiné čisté technologie. MD se snaží o to, aby mohl být vyhlášen program na infrastrukturu budování dobíjecích stanic – na elektřinu 900 mil. kč a po 100 mil. na další technologie – vodík, CNG.

Připravuje se první vodíková stanice v této zemi. Auta, která jezdí na vodík si budou moct načerpat veřejně v Čechách a na Moravě. V národním programu životního prostředí se mohou hlásit města a obce, když si chtějí pořídit čistý automobil ať už se jedná o elektromobil, hybrid či auto na zemní plyn.  

„Auta budou skvělou zásobárnou energie, pokud se to podaří. Všechno bude smart, což je populární,“ zakončil svůj projev Muřický.

Potenciál nabízí i chytrá osvětlení. Veřejné osvětlení vloni spotřebovalo něco kolem 6% celkové spotřeby. Tradiční osvětlení má spoustu nevýhod: vysokou spotřebu energie, vysoké náklady na údržbu a i rizika v oblasti bezpečnosti. Přínosy chytrého osvětlení nejsou jen v ušetřené spotřebě elektřiny, ale násobí se.

V další části konference vystoupili například Petr Klusoň z HUAWEI, Marek Trešl ze společnosti HYUNDAI, nebo třeba Lukáš Svoboda a Tomáš Jungwirth ze společnosti E.ON.

© Průmyslová ekologie, s.r o. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI

ISSN 2570-9372