2/2023

Panelová diskuze na konferenci Elektromobilita v praxi

| autor: Hana Tomášková, Komunální ekologie0

Panelová diskuze na konferenci Elektromobilita v praxi

Konference Elektromobilita v praxi proběhla 4. 6. 2019 v Praze. Partnerské weby Komunální ekologie a Průmyslová ekologie byly mediálními partnery konference. Organizovala ji společnost BID services.

Elektromobilita je rozjetá a nemůžeme ji brzdit,“ říká Mirek Matyáš, člen Asociace pro elektromobilitu. Jako komplikaci rozjezdu vidí cenu elektrické energie na rychlých nabíječkách. „Měli bychom přemýšlet o tom, kde se elektromobil nabíjí a jaké budou ceny energie,“ upozorňuje Matyáš. Pokud nabíjíte na rychlonabíječkách, tak se vyplatí jezdit dieselem.

Před pořízením elektromobilu je nutné odpovědět si na otázky:

  • Opravdu potřebuji vůz a k čemu ho potřebuji?
  • Kde seženu levnou energii? - Například města a obce mohou využít k nabíjení vlastní budovy.

    Elektromobil je levnější, když ho dobře využijeme. Nemluvím o firmách, které si elektromobil koupí proto, aby byly zelené a nepoužijí ho,“ zdůrazňuje Matyáš význam správného výběru.

    V současné době vychází nejlevněji eCitigo. S dotacemi se dá pořídit již za cenu okolo 230 000 Kč. Vyžaduje minimální servis. Nelijete do něj olej, neřešíte spojku, rozvody nebo brzdové destičky.

    Jakub Vančura, vedoucí oddělení inovace distribuční sítě PRE a.s., k tomu poznamenává, že cena za službu nabíjení není prostý náklad na 1 kWh , ale i cena za investici do nabíjecí stanice. V konečné ceně se tak rozloží celkové náklady.

    Když si dobijete ve špatný čas a na špatném místě, bude cena příšerná,“ říká Lukáš Hataš, místopředseda Asociace pro elektromobilitu. Zdůrazňuje, že je třeba chtít rovné podmínky v oblasti ceny elektřiny k dobíjení.

    Jak často jezdíte nad kapacitu své baterie?“ ptá se Hataš. Cenově výhodnější je pomalé nabíjení. Dnes je nejdražší parkovací místo. U něj je třeba zajistit místo nabíjení. Každý člověk se svépomocí může k elektrické energii dostat. Elektromobily nabíjí tam, kde parkují. Nenabíjejí na benzínkách.

    Milan Hynek, ředitel Unicorn Solutions, hovoří o službách v oblasti elektromobility. Upozorňuje, že důležité je také pohlížet na obchodování s časem (nabíjení nějaký čas trvá). Pomalé nabíjení lze akceptovat, pokud člověk v jeho průběhu vydělává na něčem jiném.

    Mirek Matyáš uvádí, že při půjčování elektromobilů firmám a městům zjistili, auta 95 % času stojí. Lidé se s nimi obvykle přepraví na krátkou vzdálenost a pak je odstaví. „Baterie jsou velké a nájezdy lidí tak malé, že nepotřebujete rychlostanice,“ říká Matyáš, I z nejmenší stanice se vám baterie přes noc nabije.“ Při tomto stylu jízdy vydrží auto nabité až 5 dní.

    %pst%

    Pokud se vize naplní a cena elektromobilů půjde dolů a budou dostupné, bude to velmi výhodné druhé auto pro rodiny, domnívá se Ondřej Mirovský, radní MČ Praha 7 pro oblast dopravy. Může to být další vzpruha pro růst elektromobility.

    Když se hovoří o rozšíření počtu nabíjecích stanic a o zapojení měst a obcí, nesmí se opomenout i fakt, že mobiliář ve veřejném prostoru je náchylný na poškození, ať již z důvodu vandalismu či nepřízně počasí. Hrozí tedy nebezpečí, že by například dobíjecí sloupky často nefungovaly.

    Lukáš Hataš na to uvádí, že Asociace pro elektromobilitu preferuje lampy jako sloupky. Nabíjecí místo výše postavené tak bude více chráněné před případným poškozením.

    Ke komentářům o cenové nedostupnosti elektromobilů Hataš poznamenává, že existují second-handy elektromobilů. Auto udělá velmi dobrou službu i po investiční stránce. Elektromobil totiž nezastará tak, jako běžná auta. „Dokud budeme jezdit na silnici po čtyřech kolech, je velmi pravděpodobné, že s tím automobilem zvládnete dojezdit. Může tady být velmi dlouho,“ vysvětluje Hataš. Můžete vyměnit baterii za silnější a vůz bude zase fungovat. U baterie Hataš počítá, že dva až tři tisíce cyklů je bez problémů dosažitelných. Starší baterie je možné uložit v úložišti baterií, kde ještě najdou využití.

    Mirek Matyáš je zastáncem malých elektromobilů zejména kvůli parkovacím možnostem v Praze. Trh dělá nabídku a poptávku. Cena je daná trhem,“ říká Matyáš. Příští rok pravděpodobně nastane zajímavá situace. Elektromobilky, aby splnily limity a neplatily penále, musí elektromobily vyrobit a PRODAT. Proto je cena eCitigo tak nízká. Je pod hodnotou baterie. „Mají to dotované, aby to vůbec prodali,“ uvádí Mirek Matyáš. Koncem roku 2020 tak ceny elektromobilů pravděpodobně velmi klesnou.

    Zdroj: Elektromobilita v praxi/ BID services

    Komentáře

    1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

    Okomentovat

    Partneři

    Partner - SOVAK
    EAGB
    Inisoft
    Seven energy
    Energotrans
    United Energy
    SPVEZ
    Povodí Vltavy
    Ecobat
    Veolia
    AKU-BAT
    Wasten
    Solární asociace
    Sensoneo
    SmVaK
    Vodárenství.cz
    SKS
    ITEC
    Regartis
    DENIOS
    PSAS
    ČB Teplárna
    REMA
    SEWACO
    Grexenergia
    SGEF
    ČAObH
    CASEC
    Teplárenské sdružení
    Envipur
    EKO-KOM
    S-POWER
    INECS
    BEERT CEE
    SCHP