2/2023

LNG jako palivo budoucnosti? Do 10 let by na něj mohlo jezdit až 6900 českých tahačů

| zdroj: TZ GasNet0

Foto2.jpg
zdroj: GasNet, Svou druhou LNG plnicí stanici otevřela letos skupina GasNet v Mladé Boleslavi.

Nižší emise, menší provozní náklady i dopad na životní prostředí. To jsou hlavní přednosti využití zkapalněného zemního plynu (LNG) v nákladní dopravě. Společnost GasNet, která je největším českým distributorem zemního plynu, následuje evropský trend a rozvíjí u nás využití tohoto alternativního paliva.

V České republice aktuálně fungují 3 veřejné plnící stanice na LNG, z nichž dvě provozuje společnost GasNet. Řidiči je najdou v Klecanech u Prahy a Kosmonosech u Mladé Boleslavi v blízkosti dálnice D10. V obou případech se jedná o mobilní plničky. Vedle nich je v provozu ještě stacionární stanice společnosti Spolgas v Lounech.

Už téměř rok úspěšně provozujeme naši první LNG stanici v Klecanech a vývoj v posledních měsících nás naplňuje optimismem. Počet nákladních aut na zkapalněný zemní plyn v České republice roste. V LNG vidíme velký potenciál a jsme přesvědčeni, že bude hrát klíčovou roli při dosažení emisních cílů České republiky v nákladní dopravě“, říká Chief Financial Officer skupiny GasNet Thomas Merker.

Evropský trend i mnoho výhod

Využití zkapalněného plynu v nákladní dopravě přináší mnoho benefitů. A to jak pro samotné dopravce, tak i pro životní prostředí. Pohon na LNG v porovnání s naftou snižuje emise oxidu uhličitého o 15 procent, emise oxidů dusíku až o 90 procent a produkci pevných částic sráží v podstatě na nulu. V případě obohacení o biometan je ekologický přínos ještě výraznější.

Ve srovnání se spalovacími motory mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu také nižší hlučnost i provozní náklady. Zároveň tím nijak netrpí výkon auta ani komfort řidiče. Nákladní vozy na zkapalněný zemní plyn nabízejí dojezd přes 1000 kilometrů se stejnou dobou čerpání jako u dieselů. Náklady na palivo můžou být přitom nižší až o 20 procent.

LNG je znatelně tišší. Co se týče tankování, je to jen o zvyku. Trvá cca 10 minut a neotravuje vás při něm mastnota nafty, což je fajn. S LNG také není jednoduše možné provádět krádeže pohonných hmot. Tuto výhodu oceňují správci vozového parku napříč trhem. Dojezd počítáme okolo 700 km na přepravníku, u běžné plachty je to okolo 1000 km. V budoucnu vidíme LNG kamiony jako vhodné pro jakoukoli přepravu, ale každý se musí pro LNG rozhodnout sám,“ představuje další výhody Petr Michalička z přepravní společnosti Helicar, která LNG kamiony využívá.

Foto1.jpg

Do deseti let 6900 vozů na LNG

Počet veřejných LNG stanic by měl na základě existujících projektů v České republice stoupnout do dvou let na dvacet. Oproti řadě evropských zemí, jako jsou například Itálie či Španělsko, však stále výrazně zaostáváme. Rozvoj LNG v nákladní dopravě přitom sehraje důležitou roli i při plnění emisních cílů spojených s novým klimaticko-energetickým legislativním balíčkem Fit for 55. Balíček má snížit emise v roce 2030 o 55 % ve srovnání s rokem 1990. Nová legislativa má také nasměrovat EU k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050. LNG má usnadnit plnění těchto cílů.

Další rozvoj infrastruktury ani nárůst počtu vozů se přitom v počátcích neobejde bez podpory státu. „U nás se sice dotacemi částečně podpořila výstavba infrastruktury, kterou je možné financovat z evropských prostředků v Operačním programu Doprava, jenže na další rozmach LNG to jednoduše nestačí,“ upozorňuje Filip Dostál z GasNetu.

Evropští šampioni ve využití LNG přitom firmám pomáhají i při nákupu aut. Pořizovací náklady tahačů na LNG jsou totiž přibližně o třetinu vyšší než u běžných náklaďáků. Finanční podporu na nákup vozidel poskytuje firmám například zmíněná Itálie i Německo, ve Španělsku podpora platila v letech 2017 a 2018. Další možností jsou úlevy ze silniční daně nebo mýtného. Například Německo loni schválilo prodloužení nulové sazby mýta pro nákladní vozy na LNG do konce roku 2023. V Belgii, Chorvatsku, Polsku, Řecku a Švédsku zase mají nulovou spotřební daň na LNG.

GasNet: Zájemcům jsme připravení pomoci

Českým zájemcům o přechod na LNG nabízí GasNet komplexní podporu. „Máme strategické know-how. Podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Cenné zkušenosti jsme nasbírali na naší první stanici v Klecanech, kde dnes obsluhujeme desítky českých i zahraničních zákazníků. Zájemcům o přechod na LNG jsme proto schopni poskytnout komplexní poradenství na klíč a zdarma,“říká Head of Business Development společnosti GasNet Filip Dostál.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP