Pro hlavní město Prahu se jednalo o jeden z mnoha veletrhů, které se mezi válkami ve městě odehrály, nicméně byl zajímavý především velkým rozsahem expozice a celorepublikovým záběrem.
Na ploše dnes již neexistujícího Paláce strojovny ve dnech 22. května až 20. června 1937 uspořádalo hlavní město Praha výstavu při příležitosti 18. sjezdu plynárenského, vodárenského a zdravotně technického sdružení československého a jako připomínku celé řady jubileí, spojených se zaváděním svítiplynu a pitné vody do Prahy, ale i celé řady dalších měst na území Československa.
„A právě fotografiemi z tohoto veletrhu jsme oživili expozici v Muzeu pražského vodárenství," sdělil Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací. Muzeum je možné navštívit v rámci tzv. zážitkové turistiky každý čtvrtek odpoledne nebo druhou sobotu v měsíci. Větší skupiny si mohou sjednat individuální návštěvu. Momentky nejen z výstavy budou moci zájemci vidět i při podzimních dnech otevřených dveří, které proběhnou 7. a 8. října.
Výstava byla rozdělena do šesti částí – plynárenství, vodárenství, kanalizace, lázně a koupaliště, topení a větrání a čištění města. Náplní výstavy byla ukázka historického vývoje a tehdy současného stavu vystavované techniky, která byla využívána ve městech k řešení hygienických otázek měst a jejich obyvatel. Ústředním exponátem celé výstavy byl model průřezu Václavským náměstím spolu s palácem Koruna, kde bylo zobrazeno, jak jsou vedeny zmiňované městské sítě.
Vedle celé řady soukromých firem tu měla svůj výstavní stánek i velká řada městských podniků, které provozovaly vodovody, kanalizace či plynárenské systémy. Jedním z nich byly i Pražské vodárny, které měly zdaleka největší stánek. Na místě byly vystavovány především exponáty ke třem funkčním pražským vodárnám – káranské, podolské a branické.
Současně byl také představen dosavadní historický vývoj čerpání vody, kladení potrubí či instalace domovních vodoměrů. Obraz pražského vodárenství pak dokreslovala řada diagramů a grafů, které ukazovaly pravděpodobný budoucí vývoj. Zlatým hřebem stánku Pražských vodovodů pak byla sbírka reklamních obrazů Josefa Lady, které ukazovaly výhody zavedení vodovodu na pitnou vodu domácností.
Ladovy obrazy byly využity i pro reklamní leporelo, které nabádalo funkcionáře menších obcí, aby nechaly u sebe zavést vodovod a snížili tak objem 50 % všech domácností v ČSR, které nemají přímý přístup k pitné vodě.
Komentáře