2/2023

Instalovaný výkon palivových článků roste

| autor: oEnergetice.cz - Jan Moravec0

Instalovaný výkon palivových článků roste

Studie uvádí, že hnací silou trhu s palivovými články je i nadále automobilový průmysl. Hlavními tahouny jsou japonská společnost Toyota a jihokorejská společnost Hyundai.

Obě společnosti se na instalovaném elektrickém výkonu podílely ze dvou třetin. Zbytek tvoří stacionární systémy. Ty tvořily zejména americké a korejské zdroje pro výrobu elektrické energie. V Japonsku přibylo přibližně deset tisíc kogeneračních jednotek s palivovými články v jednotkách kWe instalovaných v obytných budovách.

„Existuje skutečný pocit, že průmysl je na vrcholu něčeho velkého. Palivové články jsou ověřeny z technického hlediska a překonání roční přírůstku o více než 1 GWe je toho důkazem. Nyní, když vstupujeme do nového desetiletí, vstupuje toto odvětví také do nové fáze. Ta bude charakterizována rychlou komercializací a vybudováním infrastruktury.

Pokud je možné na rok 2010 pohlížet jako na průlomovou dekádu pro baterie, rok 2020 bude průlomový pro palivové články. A je to v pravý čas. Cíle v oblasti změny klimatu vypadají naléhavěji a náročněji než kdykoli předtím. K jejich splnění potřebujeme celou řadu technologií,“uvedlDavid Hart, ředitel odboru Fuel Cells and Hydrogen ve společnosti E4tech.

Asie zůstává největším trhem s palivovými články. V minulém roce se zde instalovaný výkon navýšil o 680 MWe. Tento růst je silně poháněn prodejem automobilu Hyundai NEXO a korejskými stacionárními zdroji elektrické energie. Vozidla s palivovými články, která byla dodána minulý rok na asijský trh v roce 2019, včetně nákladních automobilů a autobusů v Číně, tvoří polovinu dodaného instalovaného výkonu na celém světě.

Automobil Hyundai NEXO byl do určité míry dodán i na evropský trh. Přírůstek instalovaného výkonu činil 28 MWe. Instalovaný výkon vzrostl z 41 MWe na 69 MWe. Největším trhem mimo Asii je však Severní Amerika, která zaznamenala dodaný elektrický výkon ve výši 384 MWe. Je to však pokles oproti roku 2018, kdy bylo dodáno 425 MWe. V roce 2020 se však očekává oživení.

„Starostové na celém světě se obávají problémů s kvalitou ovzduší a zdraví z nafty. To napomáhá rozšiřování autobusů a nákladních automobilů s palivovými články. V současné době se vodíkový sektor rozšiřuje s rostoucím uznáním, že některá odvětví, jako třeba výroba tepla, budou plně elektrifikovány. To podporuje další růst palivových článků,“dodává Hart.

Zdroj: oenergetice.cz

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP