Cílem navrhovaného opatření je dát Evropské komisi přístup k novému zdroji financí, který by podle květnového odhadu Komise mohl činit okolo 10 miliard eur ročně.
Evropský systém pro obchodování s emisemi CO2 (EU ETS) již nyní kromě velkých spalovacích zařízení a dalších zdrojů emisí skleníkových plynů zahrnuje lety uvnitř EU. Cílem Komise je zahrnutí všech letů mířících do Evropské unie nebo odlétajících z Evropské unie, stejně jako zahrnutí námořní dopravy.
Evropští lídři nyní pověřili Komisi přípravou návrhu revize EU ETS vedoucí k možnému zahrnutí letecké a námořní dopravy. Uvedli, že tento nový zdroj financí zavedený po roce 2021 by byl použit pro splácení peněz vypůjčených na plán Příští generace EU.
Podobný záměr EU v minulosti nevyšel
Zahraniční server Platts připomněl, že EU plánovala zahrnutí mezinárodní letecké přepravy do systému EU ETS již od roku 2012, ale musela od tohoto záměru ustoupit kvůli politické opozici ze strany Číny, Ruska a USA. Namísto toho se soustředila na návrh globálního řešení pro snižování emisí skleníkových plynů z letecké přepravy v rámci mezinárodní letecké asociace ICAO.
Nástroj zvaný CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation), na základě kterého mají provozovatelé letadel povinnost množství emisí vyprodukovaných “proinvestovat” v podobě projektů snižujících či pohlcujících emise v jiném sektoru, má být zaveden od roku 2021. Aerolinky však již v dubnu požádaly o odklad mezinárodních závazků ke snižování emisí plynoucích z této iniciativy kvůli dopadům opatření souvisejících s bojem proti šíření onemocnění Covid-19.
Foto: pixabay
Komentáře