Módní diktát se zběsilým tempem produkuje tuny oblečení ročně. To se však v našich skříních obvykle příliš dlouho neohřeje. Vyřazené ošacení končí v lepších případech u přátel a známých, na charitě, v second-handech nebo je využito k dalšímu zpracování. Neskutečný objem textilu ale končí ve spalovnách nebo na skládkách.
Stále častěji se tedy objevují aktivity, jak tento neudržitelný kolotoč zastavit. Recyklovaná móda zajímá stále více lidí. Navštěvují second-handy, pořádají bazary nebo swapy, organizují charitativní projekty, přešívají oblečení atd. To vše navíc umocňují minimalistickým pojetím svého šatníku. Stačí pár základních modelů, které lze kombinovat a získáte oblečení pro každou příležitost.
„Krása minimalismu je v tom, že pomáhá ukazovat na to, co máme.“
(Citát o minimalismu)
Existují firmy, které uvádí do oběhu nevyužité oblečení a přetváří zbytkový textil v praktické recyklované výrobky jako jsou například obaly na powerbanky, notesy, tašky na dokumenty i kosmetiku. Produkty z projektu FOREWEAR mají navíc sociální přesah díky ušití v chráněné dílně.
Výrobci oblečení se nechávají inspirovat novými možnostmi a hledají způsoby, jak pracovat s recyklovanými materiály. Často vsází na používání recyklovaného polyesteru nebo recyklované bavlny.
Recyklovaný polyester se vyrábí například z PET lahví. Ty jsou nejprve sesbírány, poté rozřezány, namlety a nakonec roztaveny. Z roztavené láhve vzniknou vločky, z těch se lisují peletky, které jsou následně zpracovány do recyklovaných vláken. Na rozdíl od výroby nového polyesteru se během tohoto postupu používá méně ropy. Kromě toho se vyprodukuje méně emisí CO2 a použije méně chemikálií.
Recyklovaná bavlna se získává z výrobních odstřižků nebo starého oblečení. To je rozmělněno a pak spředeno do nové příze. Ze surového dřeva, které pochází z udržitelného lesnictví a plantáží, se získává vlákno Tencel. Výroba samotného vlákna je díky uzavřenému oběhu obzvlášť šetrná vůči životnímu prostředí.
Věděli jste, že firma Nike vyrábí speciální řadu sportovních dresů z recyklovaných PET lahví? Na jeden dres je jich potřeba osm. Sedmdesát pět procent všech bot a oblečení, které Nike vyrábí, obsahuje nějaký recyklovaný materiál. Firmě se tak podařilo od roku 2012 odklonit téměř 5 miliard plastových lahví ze skládek.
Móda nemusí být synonymem pro pachtění se za nejnovějšími trendy. Recyklované oblečení je šancí pro začínající návrháře. Zákazníkům dodá dobrý pocit a firmy si tak budují vlastní ekologicky příznivou image. Móda tak může mít hlubší smysl, ať již ekologický či sociální.
Zdroj: Bonprix, Nike, Forewear
Článek byl převzat s laskavým svolením z webu komunalniekologie.cz.
Komentáře