2/2023

Vodíkové vlaky v Německu jako první na světě zahájily pravidelný provoz

| autor: Jiří Salavec| zdroj: oenergetice.cz0

31289396838_9c2b925139_c
zdroj: flickr.com

Flotila čtrnácti osobních vodíkových vlaků zahájila pravidelný provoz v Dolním Sasku jako náhrada za patnáct dieselových souprav. Vlaky od společnosti Alstom mají dojezd až 1000 kilometrů a ročně by měly ušetřit 1,6 milionu litrů nafty. Zkušební provoz probíhal již od konce roku 2018, nyní však dopravce jako první na světě nasadil vodíkové vlaky do komerčního provozu.

Německý vlakový dopravce, společnost EVB oznámila dosažení důležitého milníku v historii železnice. Na konci prázdnin jako první na světě zprovoznila flotilu vodíkových vlaků, které budou sloužit veřejnosti na trase Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde a Buxtehude v Dolním Sasku. Provoz zatím zajišťuje 5 vodíkových souprav, do konce roku jich pak přibude dalších 9.

„Tento projekt je celosvětovým vzorem, je vynikajícím příkladem úspěšné transformace v Dolním Sasku. Jako země obnovitelných zdrojů energie nastavujeme milník na cestě ke klimatické neutralitě v odvětví dopravy. S velkým nasazením všichni umožnili, že pouhé čtyři roky po zahájení pilotního provozu mohou nyní na této trase pravidelně jezdit první vlaky s palivovými články na světě,“ řekl předseda vlády Dolního Saska, Stephan Weil.

Vodíkové vlaky Coradia iLint od společnosti Alstom mají dojezd 1000 kilometrů, díky čemuž mají daleko širší akční rádius než elektrické vlaky na baterie. V Dolním Sasku dosáhnou rychlosti až 120 km/h, jejich maximální rychlosti pak činí 140 Km/h. V pilotním provozu byly dvě vodíkové soupravy nasazovány od roku 2018 bez výrazných problémů.

„Bezemisní mobilita je jedním z nejdůležitějších cílů pro udržitelnou budoucnost a Alstom má jasnou ambici stát se světovým lídrem v oblasti alternativních pohonných systémů pro železnice. První vodíkový vlak na světě, Coradia iLint, demonstruje jasný závazek k zelené mobilitě v kombinaci s nejnovější technologií. Jsme velmi hrdí, že můžeme tuto technologii poprvé uvést do sériového provozu společně s našimi silnými partnery,“ uvedl Henri Poupart-Lafarge, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Alstom.

Projektu za více než 93 milionů EUR (zhruba 2,3 miliardy Kč) se kromě společnosti EVB účastnili státem vlastněný dopravce LNVG, výrobce kolejových souprav Alstom a společnost Linde.

Snižování emisí z dopravy

Náhrada celkem 15 dieselových vlaků podle výpočtů dopravce ušetří 1,6 milionů litrů nafty a 4 400 tun emisí CO2. Linde uvádí, že jeden kilogram vodíku odpovídá zhruba 4,5 litru nafty. Cílem společnosti je v budoucnu využívat jen takzvaného zeleného vodíku, vyrobeného za použití elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, díky čemuž bude úspora emisí CO2 ještě vyšší.

Německá vláda má za cíl do roku 2025 elektrifikovat 70 % železnic. Například LNVG v současné době hledá náhradu za celkem 126 dieselových jednotek. Na vodík jako alternativní palivo pro své vlaky se pak zaměřuje také národní dopravce Deutsche Bahn.

„Základním požadavkem pro klimaticky neutrální mobilitu jsou bezuhlíkové technologie. To platí i pro železniční dopravu. Financováním první flotily vodíkových vlaků na světě, která zahajuje pravidelný provoz, spolková vláda podtrhuje svůj požadavek učinit z Německa průkopníka ve využívání klimaticky neutrálních technologií v osobní dopravě,“ dodal Stefan Wenzel, státní tajemník spolkového ministra hospodářství a ochrany klimatu.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP