Čtveřici nových elektromobilů a stejný počet dobíjecích wallboxů dodá provozovateli plzeňské MHD společnost ČEZ ESCO. Ta pro oblast elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje.
„Elektromobily jsou ideálním prostředkem do měst. Nevypouštějí škodliviny a jsou zároveň tiché, takže snižují dopravní hluk. Chceme jít v zavádění elektromobilů příkladem i dalším firmám a subjektům v našem městě i celém regionu,“ uvedl Jiří Ptáček, dopravně provozní ředitel PMDP, a dodává:
„Jako jeden z největších českých dopravních podniků využíváme každodenně elektrickou trakci v podobě tramvají a trolejbusůk přepravě cestujících. Logicky navazující etapou je i postupné posilování elektrického pohonu v rámci naší flotily firemních aut.“
Zakázka zahrnuje dodání dvojice osobních vozů Nissan Leaf, dvou elektrododávek Nissan e-NV200 a kvarteta wallboxů - profesionálních inteligentních dobíjecích stanic.
Plzeňský městský dopravce při financování tohoto nákupu využil dotace z Národního programu Životní prostředí, který je zaměřen na municipality a jimi vlastněné společnosti.
Ve výběrovém řízení, které PMDP následně po obdržení grantu vypsaly, zvítězila společnost ČEZ ESCO. Elektromobily pokryjí běžné jízdy specialistů dopravního podniku po městě, role elektrododávek bude spočívat v rozvozu „botiček“ instalovaných na auta parkující v rozporu s předpisy.
„Provoz našich elektroaut zahájíme s dobíjením pomocí tzv. wallboxů, tj. pomalého dobíjení v místě jejich obvyklého stání v prostorách podniku. Budoucnost vidíme ve zřizování dobíjecích míst s vyšším výkonem a ve veřejném prostoru, např. na frekventovaných parkovištích, P+R, P+G, u obchodních center atd.,“ říká Jiří Kohout, vedoucí dopravního oddělení PMDP, a dodává:
„Z projektu ZeEUS máme zkušenost, že problémem mohou být vysoké platby nabíjecího místa za rezervovaný příkon. Drahá elektřina by v takovém případě nebyla pro nás ani uživatele atraktivní.
Proto uvažujeme zřizovat takové nabíječky poblíž tramvajových a trolejbusových tratí, kde mohou být napájeny přímo z trakce. Byla by to skvělá synergie, cenově dostupné řešení a navíc by odpadl problém s budováním přípojek.“
„Zájem Plzeňských městských dopravních podniků o elektromobilitu registrujeme už delší dobu,“ říká Petr Ouška, ředitel úseku veřejná správa a komerční subjektyČEZ ESCO.
„Předpokládaný denní nájezddodávaných vozů činí zhruba100 km po Plzni a nejbližším okolí.Jde přesně o ten typ provozu, kdyužívání elektromobilů dává největší smysl.“
Společnost ČEZ ESCO v oblasti elektromobility nabízí širokou paletu souvisejících služeb a produktů pro firmy, municipality a kraje.
Jde například o návrh a instalaci dobíjecích stanic na klíč, elektrifikaci automobilových flotil, platformy pro dobíjení, včetně IT řešení, pronájmy či prodeje elektromobilů nebo wallboxy a kabely pro dobíjení.
Pro samosprávy ČEZ ESCO nabízí realizaci a provoz dobíjecích stanic pro elektrobusy či návrhy konceptu elektromobility pro jednotlivá města a regiony.
Elektromobily dodané společností ČEZ ESCO momentálně jezdí v ulicích a po silnicích Prahy, Ostravy, Ústeckého kraje, Mariánských Lázní, Nového Jičína a v dalších lokacích.
Skupina ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – vedle téměř 80 rychlodobíjecích stanic je řidičům k dispozici i zhruba šedesátka tzv. stanic normálního dobíjení.
Část sítě vzniká v rámci projektu „EV Fast Charging Backbone Network Central Europe“ za prostředky z evropského grantového programu CEF. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.
Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se uživatel před dobíjením identifikuje jedinečnou RFID kartou.
V České republice je v současnosti registrováno už více než 2000 elektromobilů. Loni přibylo 400 vozů na elektrický pohon, letos jen do konce listopadu dalších 635 elektrických aut. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v u nás se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu.
To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů.
Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.
Komentáře