2/2023

Nikoliv ideální, ale pojďme dál

| autor: Tisková zpráva Komora OZE0

Nikoliv ideální, ale pojďme dál

Vláda na svém zasedání projednala materiál z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) nazvaný Závazky na zavedení mechanismu kontroly přiměřenosti podpory elektřiny z podporovaných zdrojů energie.

Ten shrnuje výsledky dvou (již ukončených) notifikačních procesů pro obnovitelné  zdroje energie (OZE) a navrhuje, jakým způsobem bude posuzována a kontrolována přiměřenost podpory jednotlivých typů OZE.Přes 3 tisíce středních a větších projektů OZE, které čerpají velkou většinu vyplácených podpor, bude podrobeno detailnímu monitoringu nebo i hloubkovým kontrolám.

Ty budou zjišťovat, zda podpora, kterou podnikatel čerpá, je ještě přiměřená. Pro posuzování přiměřenosti se má používat tzv. vnitřní výnosové procento (IRR).

Vládou přijatý návrhpočítá s IRR ve výši 10,6 % pro palivové OZE (biomasa, bioplyn) a 8,4 % pro nepalivové OZE (vítr, slunce, voda). Tento princip odráží údajná zvýšená rizika spojená se složitějšími technologiemi spalujícími paliva v porovnání s těmi, které palivo ke své výrobě nepotřebují.

Zástupci Komory obnovitelných zdrojů energieopakovaně upozorňovali, že relevantní přístup je ten, který staví všechny OZE vedle sebe jako rovné. Rozdělení do dvou skupin je sice logické, ale není to ten nejsprávnější přístup, a to ani s odkazem na zmíněná rizika palivových zdrojů.

I nepalivové zdroje totiž mají svá specifická zvýšená rizika: u vodních elektráren například riziko nedostatku srážek či složitý provoz soustrojí. Navíc, rozdílnost rizik spojených s palivy i další rizika už odrážejí jednak stanovené výkupní ceny a jednak i celkové nastavení systému podpor.

Toto (další) zohledňování rizik nabourává celý systém stanovování výkupních cen. Zástupci podnikatelů proto navrhovali zavedení stejného IRR ve výši 10,6 % pro všechny zdroje.

Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie, řekl: “Mohlo to být lepší, ale pojďme dál. Podle nás si Ministerstvo průmyslu a vláda zbytečně zkomplikovaly práci. Je to škoda, místo, aby zavedli stejné kritérium pro všechny zdroje, vydalo se ministerstvo cestou složitých úvah o rizicích spojených s palivem.

Celý balík dalších rizik přitom zůstal stranou, nezohledněn. Takový přístup je – i s ohledem na to, jak je celý systém podpor nastaven -  irelevantní a bohužel i diskriminační. Jinak je ale vládní návrh dobrý, z expertního pohledu kvalitní.

I v notifikacích se ukázalo, že podpora pro čisté zdroje je přiměřená. Proto říkáme “pojďme dál”, ať už je celá tahle hra o vesměs nepotřebné notifikace za námi. Chceme stavět další čisté elektrárny a výtopny, ne se handrkovat o každou účtenku nebo vyrábět sto padesát výpočtových tabulek za rok.”

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP