2/2023

Německé sítě nejsou připraveny na nápor tepelných čerpadel a elektromobilů. Dodávky elektřiny mohou být omezovány

| autor: David Vobořil| zdroj: oenergetice.cz0

electric-car-g258d6ef7d_640
zdroj: pixabay

Rostoucí počet tepelných čerpadel a soukromých dobíjecích stanic pro elektromobily by mohl způsobit přetížení distribučních sítí v Německu, varoval Klaus Müller, prezident německého síťového regulátora (BnetzA). Toto riziko se má týkat některých lokalit, kde distribuční soustava zatím není připravena na nárůst spotřeby elektřiny. Řešením bude omezování dodávek elektřiny spotřebitelům, ti však nemají být výrazně ovlivněni.

„Pokud bude i nadále instalováno velké množství nových tepelných čerpadel a dobíjecích stanic, pak se můžeme obávat problémů s přetížením a lokálních výpadků v distribuční síti, pokud nebudeme jednat,"řekl Müller listu Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (FAS).

BNetzA považuje vysoké riziko vzniku přetížení zejména v sítích nízkého napětí. Bonnský úřad proto ve svém dokumentu zabývajícím se touto problematikou, který je nyní konzultován, navrhuje v době vysokého vytížení sítě řízení spotřeby elektřiny pro tepelná čerpadla a dobíjecí stanice pro elektromobily ze strany provozovatelů distribuční soustavy.

„Nabíjecí zařízení pro elektromobily, tepelná čerpadla a v budoucnu také bateriová úložiště znamenají v některých případech výrazně vyšší referenční výkony v síti nízkého napětí, u nichž lze navíc očekávat výrazně vyšší soudobost než u běžných odběrných zařízení,“ uvádí se v dokumentu BNetzA.

Provozovatelé sítí tak budou moci dočasně snížit odběr elektřiny ze sítě a spotřebitelé na oplátku získají paušální slevu z poplatku za připojení k síti. Řídicí mechanismus také neumožní úplné vypnutí jednotlivých spotřebičů, ale pouze jejich dočasné snížení odběru elektřiny ze sítě.

„Topení a nabíjecí stanice však nemají být v kritických fázích zcela odpojeny,“ řekl Müller listu Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. „Chceme vždy zaručit minimální dodávky."

Dobíjecí stanice by tak i v případě sníženého odběru elektřiny ze sítě dokázaly během tří hodin nabít baterii elektromobilu na dojezd 50 kilometrů, uvádí BNetzA. Kromě toho by podle zprávy u velkého počtu tepelných čerpadel měl být i nadále možný téměř bezproblémový trvalý provoz. Podle zprávy má tento koncept vstoupit v platnost od začátku příštího roku.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP