Náklady na výstavbu německých dovozních terminálů na zkapalněný zemní plyn vzrostou oproti předpokládaným 9,8 mld. EUR. Tyto náklady ponesou přeneseně daňoví poplatníci, na jejich výstavbě se totiž podílí vláda. Náklady již vzrostly více nežtrojnásobněoproti prvotním odhadům.
Zajištění energetické bezpečnosti se může značně prodražit. To nyní pociťuje Německo, které bylo energetickou krizí, a s tím souvisejícím omezením dodávek z Ruska, postiženo zřejmě nejvíce.
Přestože nyní bezprostřední nedostatek dodávek plynu nehrozí, a to především díky novým plovoucím terminálům pro regasifikaci LNG a mimořádně teplé zimě, účet za zajištění energetické bezpečnosti nadále narůstá.
Podstatný nárůst nákladů zaznamenaly náklady, které vláda vyčlenila na provoz terminálů mezi lety 2022 a 2038. Zatímco původní rozpočet hovořil o cca třech mld. EUR, na počátku prosince se vyšplhal téměř na deset mld. EUR.
Již nyní je ovšem jasné, že ani tato částka stačit nebude. Podle dokumentů, které zveřejnilo německé ministerstvo hospodářství budou náklady vyšší. Bližší informace ani konkrétní částku, kterou ve výsledku ponesou daňoví poplatníci, ovšem nezveřejnilo.
U německého pobřeží zahájila německá vláda v rekordním čase výstavbu celkem 5 plovoucích skladovacích a znovuzplyňovacích jednotek (FSRU). Účelem je urychlení snahy Německa získat přístup k novým zdrojům zemního plynu po té, co byly ukončeny dodávky ruského zemního plynu plynovodem Nord Stream. Společně s plynovodem Nord Stream 2, který kvůli chybějící certifikaci nikdy nebyl v plném provozu, měly mít dovozní kapacitu celkem 110 mld. m³.
V letech 2024 a 2025 bude pět vládou pronajatých lodí nabízet kapacitu pro regasifikaci 27 mld. m³. Soukromý projekt v přístavu Lubmin nabídne kapacitu 5 miliard m³, která od roku 2024 může být zdvojnásobena na 10 miliard m³.
Komentáře