2/2025

Dostavba dálnice D52 se o krok přiblížila realizaci, stavba má kladné posouzení vlivu na životní prostředí

| zdroj: MŽP0

road-6745746_640
zdroj: pixabay

Dostavba dálnice D52 z Pohořelic ke státní hranici s Rakouskem získala kladné stanovisko v procesu posuzování vlivů na životní prostředí (EIA). Tento krok otevírá cestu k dalším fázím přípravy a následné realizaci stavby, která propojí Českou republiku s rakouskou dálnicí A5.

„Získání kladného stanoviska EIA je zásadním milníkem pro dostavbu dálnice D52. Tento projekt nejen zlepší spojení mezi Brnem a Vídní, ale také přinese vyšší bezpečnost a komfort pro obyvatele regionu. Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Dálnice D52 je součástí evropské dopravní sítě TEN-T a tvoří klíčové spojení mezi Brnem, Mikulovem a rakouskou Vídní. Nově posuzovaný úsek v délce 23,12 km zahrnuje tři stavební části – 5204 (Pohořelice – Nové Mlýny), 5205 (přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny) a 5206 (Nové Mlýny – státní hranice). V současnosti je v provozu pouze úsek Brno–Pohořelice.

„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí. To je jednoznačně dobrá zpráva pro obyvatele Jihomoravského kraje a zejména Brna, protože se na dostavbu dlouho čekalo a teď se konečně podařilo dokončit tento klíčový krok. Obě navrhované varianty vedoucí přes Nové Mlýny – to znamená samostatný násyp, nebo estakáda přes horní nádrž – jsou z pohledu dopadů na okolní přírodu i lidské zdraví (hluk či znečištění ovzduší) proveditelné, bude tedy na ŘSD, jakou variantu zvolí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) s tím, že EIA zároveň obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili.

Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení ptáků, netopýrů a dalších světlem či ochrana Evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává ministr Hladík. Trasa prochází chráněnými územími včetně CHKO Pálava a lokalit Natura 2000. Celá D52 bude například bez veřejného osvětlení, aby se předešlo světelnému znečištění.

„EIA umožní dvě varianty přechodu přes Nové Mlýny, což je klíčový krok pro pokračování přípravy a samotné zahájení stavby. Po dokončení celé trasy D52 a jejím napojení na rakouskou A5 se cestovní doba mezi Brnem a Vídní zkrátí až o 30 minut. Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží,“ komentuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Realizace jednotlivých úseků je plánována v letech 2026 až 2032. Projekt bude financován ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Po dokončení se dálnice D52 stane důležitou součástí evropského koridoru Baltské moře – Jadran a posílí dopravní i hospodářské vazby mezi Českou republikou a Rakouskem. „Jsem rád, že se projekt dostavby dálnice D52 konečně posouvá dopředu. Tato dálnice je pro náš kraj velmi důležitá, protože nejenže zlepší dopravní propojení s Rakouskem, ale také přinese pozitivní dopady pro místní ekonomiku a kvalitu života obyvatel,“ vítá posun hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich (KDU-ČSL).

Další krok vpřed nastal kromě dálnice D52 i v případě rychlostní silnice I/73. „Začátkem června vydal Krajský úřad Jihomoravského kraje územní rozhodnutí na 1. etapu silnice I/73 od Bořitova do Svitávky. Nyní se vypořádávají připomínky plynoucí z podaných odvolání a následovat bude rozhodnutí odvolacího orgánu. Byť se někteří odvolali, předpokládáme, že stavební povolení bude vydáno příští rok,“ komentuje senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).  

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Seven energy
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
SmVaK
Vodárenství.cz
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
SEWACO
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
SCHP
Compag
ORGREZ
Ekosev
JMK Recycling
REMA
Huawei
Nevajgluj
Ekolamp
ZEVO Písek
SKS logo
Meva
BERT CEE
SRVO