Podle mluvčí inspekce Radky Nastoupilové se jedná o dost specifický případ vysoké pokuty uložené podle zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech.
Společnost CARMEL Auto CZ provádí v provozovně demontáž osobních vozů HYUNDAI TUSCON.
Jedná se o nové automobily, které jsou do provozovny dopravovány, následně demontovány a jednotlivé díly zabaleny a předány jiné společnosti za účelem prodeje náhradních dílů do zahraničí.
V rámci demontáže každého vozidla by mělo být provedeno i odsátí – znovuzískání chladiva z autoklimatizace pod označením R134a[1]. Odsáté – znovuzískané chladivo je následně předáno jiným subjektům.
„Inspektoři prokázali, že společnost při demontáži zmíněných osobních aut před jejich exportem do zahraničí nezajistila v plném rozsahu znovuzískání fluorovaných skleníkových plynů, tedy chladiva R134a z palubních klimatizačních jednotek.
Celkové množství tohoto chladiva, u kterého nebylo prokázáno jeho znovuzískání v souladu s platnou legislativou, činilo více jak 900 kg,“ komentoval kontrolu Karel Kozubek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ostravě.
Podle jeho slov se jednalo o velmi specifický a z důvodu prokazování složitý případ, který nemá v Moravskoslezském kraji obdoby.
Část tohoto nebezpečného plynu, negativně ovlivňujícího klimatický systém Země, bylo vypuštěno přímo do venkovního ovzduší, což je v rozporu s platnou legislativou České republiky i Evropské unie.
Firma také pochybila v tom, že znovuzískávání chladiva nezajistila osobou s požadovaným osvědčením.
Společnost se proti pokutě neodvolala a sankce nabyla právní moci.
[1] Chladivo uváděné na trh pod označením R134a je částečně fluorovaný uhlovodík HFC-134a nebo také CH2FCF3, který je s potenciálem globálního oteplování 1430 uveden v příloze I nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 517/2014 ze dne 16. dubna 2014 o fluorovaných skleníkových plynech a o zrušení nařízení (ES) č. 842/2006, tedy zacházení s chladivem R134a musí být v souladu s tímto nařízením.
Komentáře