Jak se tvoří cena vody?
K výpočtu ceny pro
vodné a pro stočné se oblast cen v ČR řídí zákonem č. 526/1990 Sb.,
o cenách a vyhláškou č. 450/2009 Sb., kterou se provádí zákon o cenách.
Tvorba cen může být cenovým orgánem usměrněna pouze v případech přesně
vymezených ustanovením § 1 odst. 6) zákona o cenách.
Jedním z případů je ohrožení trhu účinky omezení hospodářské soutěže. Protože vodovody a kanalizace patří do odvětví s přirozeným monopolem, kde má prodávající určité výhodnější postavení vůči kupujícímu, jsou voda pitná a voda odpadní odvedená zařazeny do seznamu s regulovanými cenami.
Cenovým
regulačním orgánem v oblasti vodního hospodářství je Ministerstvo
financí, které zvolilo, vzhledem k diferencovaným místním podmínkám,
formu věcného usměrňování cen. To znamená stanovení závazných pravidel
pro tvorbu a sjednávání cen.
Do takto regulované ceny lze promítnout
pouze ekonomicky oprávněné náklady, přiměřený zisk a daň podle
zvláštních právních předpisů. Tato regulace je stanovena rozhodnutím
(výměrem) a je spolu s podrobnostmi o tom, co nelze zahrnout do ceny,
popsána v každoročně vydávaném Výměru zveřejněném
Ministerstvem financí ČR v Cenovém věstníku.
Výpočet ceny pro vodné a ceny pro stočné na kalendářní rok podle cenových předpisů se dělá podle příloh č. 19 a 19a vyhlášky č. 428/2001 Sb., která je prováděcím předpisem k zákonu č. 271/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu.
Kdo z ní profituje?
Podle
zákona č. 274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích má vlastník vodovodu
právo na úplatu za dodávku pitné vody (dále jen „vodné“) a vlastník
kanalizace má právo na úplatu za odvádění odpadních vod (dále jen
„stočné“), pokud ze smlouvy nevyplývá, že se vodné resp. stočné platí
provozovateli. Vodné je úplatou za pitnou vodu a za službu spojenou s
jejím dodáním.
Stočné je úplatou za službu spojenou s odváděním, čištěním, nebo jiným zneškodňováním odpadních vod. Jak je výše uvedeno, cena pro vodné a pro stočné je regulována a lze do ní zahrnout pouze oprávněné náklady, přiměřený zisk a daň podle zvláštních právních předpisů.
Kolik z ní má „stát“?
Do ceny pro
vodné jsou zahrnuty poplatky za odebrané množství (surové) vody podle
zákona č. 254/2001 Sb. o vodách a do ceny pro stočné jsou zahrnuty
poplatky za vypouštění odpadních vod.
Dále jsou do ceny pro vodné a pro stočné zahrnuty odvody za sociální a zdravotní pojištění, daň z nemovitostí (objekty vodohospodářské infrastruktury), silniční daň, daň z přidané hodnoty a samozřejmě dochází i ke zdanění příjmů resp. zisku podle zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů.
Kolik soukromé subjekty?
Vodné je úplatou za pitnou vodu a za službu spojenou s jejím dodáním. Stočné je úplatou za službu spojenou s odváděním, čištěním, nebo jiným zneškodňováním odpadních vod. Přiměřený zisk, zajišťující přiměřenou návratnost použitého kapitálu, je specifikován v cenovém výměru.
Kolik se vrací z vybraných peněz od všech subjektů zpět do infrastruktury?
Vlastníci
vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu mají podle zákona č.
274/2001 Sb. o vodovodech a kanalizacích povinnost zpracovat a
realizovat plán financování obnovy vodovodů a kanalizací.
Smyslem tohoto
plánu financování obnovy je vytvářet v průběhu životnosti daného
majetku finanční rezervu na jeho obnovu, aby byla zajištěna udržitelnost
této vodohospodářské infrastruktury bez vlivu případného dotačního
financování. Vlastník vodovodu nebo kanalizace, popřípadě provozovatel,
(pokud je k tomu vlastníkem zmocněn) je povinen zaslat Ministerstvu
zemědělství Celkové vyúčtování resp. porovnání všech položek výpočtu
ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné za předchozí kalendářní
rok.
Z těchto hlášení vyplývá, že u 50 největších provozovatelů (podle
množství vody fakturované) tvoří v rámci ceny pro vodné více než
čtvrtinu nákladů prostředky na obnovu a v rámci ceny pro stočné je to
více než třetina.
Jsou však subjekty (především menší obce), které
vodohospodářskou infrastrukturu nejen vlastní, ale také si ji provozují,
nebo si ji nechávají provozovat za nulové či symbolické nájemné.
Tito vlastníci tedy v rámci ceny generují nedostatečné nebo dokonce žádné prostředky na obnovu. Právě u těchto subjektů bude MZe dělat cílené kontroly realizace plánu financování obnovy.
Komentáře