Členské státy mají na výběr ze dvou možností, jak splnit povinnosti vyplývající z čl. 5 směrnice. ČR si v roce 2013 zvolila alternativní způsob plnění cíle.
Alternativní přístup umožňuje kombinovat různé způsoby snižování spotřeby energie v budovách ústředních vládních institucí (změny chování uživatelů, „rozsáhlé“ renovace, renovace „malého rozsahu“ atd.).
Mezi opatřeními, která může ČR využít při naplňování závazku čl. 5 směrnice „alternativním“ přístupem, jsou změny chování při hospodaření s budovami, tzn. beznákladová resp. nízkonákladová opatření, opatření s ekonomickou návratností do 10 let, především rekonstrukce zdrojů tepla, otopné soustavy včetně zavedení účinné regulace, které je vhodné realizovat metodou Energy Performace Contracting (EPC) a opatření s delší dobou návratnosti, tzn. stavebně technická opatření. Tento přístup je stanoven na základě ekonomické efektivnosti.
I přestože ČR zvolila pro naplnění svého závazku podle čl. 5 směrnice alternativní přístup, pro stanovení závazku se vychází ze seznamu budov v působnosti čl. 5 směrnice.
Takto vytvořený seznam umožňuje identifikovat budovy, které neplní požadavky na energetickou náročnost budov.
Objekty pro vytvoření tohoto seznamu byly vybrány v souladu s postupy popsanými v pracovním dokumentu útvarů Komise Pokyny ke směrnici 2012/27/EU o energetické účinnosti, o změně směrnic 2009/125/ES a 2010/30/EU a o zrušení směrnic 2004/8/ES a 2006/32/ES - Článek 5: příkladná úloha budov veřejných subjektů - ke sdělení Komise Evropskému parlamentu a Radě - Provádění směrnice o energetické účinnosti.
Komentáře