Specialisté kromě dalších prací přeizolovali vinutí rotoru generátoru, na kterém byly mezizávitové zkraty, a opravili popraskanou měď na amortizéru, čímž zajistili jeho bezpečný a spolehlivý provoz.
„Zkušební provoz prokázal, že oprava dopadla dobře. Několik dní jsme provozovali soustrojí ve všech provozních režimech a v současné době již jedeme dle požadavku dispečinku,“ řekl šéf elektrárny Vítězslav Chmelař.
Oprava probíhala zejména ve strojovně generátorů, což je největší podzemní prostor elektrárny o rozměrech 87,5 × 25,5 × 50 metrů. Technicky zajímavou částí celého procesu bylo vytažení rotoru generátoru ze statoru pomocí dvou mostových jeřábů, z nichž každý má nosnost 250 tun, a spřahovací traverzy. Demontovaný rotor generátoru váží přes 400 tun.
„Spřahovací traverzu mostových jeřábů jsme přitom použili po 21 letech, tedy poprvé od zahájení provozu elektrárny. Stejně náročné bylo usazení opraveného rotoru generátoru zpět. Šlo o brilantní kousek, na kterém se podíleli nezkušenější zaměstnanci elektrárny a špičkoví pracovníci z dodavatelských firem,“ vyzdvihl unikátní část opravy Chmelař.
Nedávná havárie autojeřábu externí firmy na dolní nádrži elektrárny provoz neomezuje. Autojeřáb hasiči řízeně sesunuli do nádrže, následně se opravila koruna sdruženého objektu, kde k havárii došlo, a nepřetržitě se kontroluje čistota vody. Po dohodě expertů zůstane jeřáb pod vodou, než se zvolí optimální řešení pro jeho vyzvednutí ze dna dolní nádrže.
Komentáře