2/2023

Návrat čistých kovů zpět do oběhu

| autor: Martina Jandusova0

car-3322152_640.jpg
zdroj: Pixabay

Automobilka Renault, skupina Veolia a chemický koncern Solvay se spojily a společně budou recyklovat kovy z použitých baterií elektromobilů

Trh s elektrickými vozy zažívá rozmach. S rozšiřující se elektromobilitou prudce narůstá i počet vysloužilých lithium-iontových baterií, které obsahují znečišťující látky a jejich recyklace je tak velkou výzvou. Evropská komise na konci roku 2020 navrhla, aby se v následujících letech zvýšila míra recyklace Li-Ion baterií a akumulátorů na 65 % v roce 2025 a na 70 % v roce 2030.

Od roku 2030 budou akumulátory určené pro elektrická vozidla muset obsahovat minimálně 12 % kobaltu, 4 % lithia a 4 % niklu získaného z odpadu. Podíl recyklovaných surovin se ještě zvýší v roce 2035 a to na 20 % pro kobalt, 10 % pro lithium a 12 % pro nikl.

Veolia proto v minulém týdnu oznámila evropskou spolupráci s automobilkou Renault a chemickým koncernem Solvay v oblasti recyklace kovového obsahu baterií elektrických vozidel v uzavřeném cyklu. „Vzhledem k očekávanému celosvětovému nárůstu počtu elektrických automobilů z 10 milionů v roce 2020 na více než 100 milionů v roce 2030 je zajištění stabilního a odpovědného přístupu ke kovům používaným při výrobě baterií naprostou nezbytností,“ říká společnost Veolia.

Jako třetí se přidává Renault

Už v září loňského roku vzniklo konsorcium mezi společností Veolia a Solvay. Cílem byla spolupráce na recyklaci lithium-iontových baterií z elektrických a hybridních vozidel v Evropě. Veolia už od roku 2013 demontuje baterie pro elektrická vozidla v recyklačním závodě ve východní Francii.V bateriích jsou obsaženy vzácné kovy, které se extrahují hydrometalurgickým procesem a posléze transformují na nové materiály.

V rámci konsorcia Solvay optimalizuje prostřednictvím provozní jednotky těžbu a čištění kritických kovů (jako je kobalt, nikl a lithium). Ty jsou poté transformovány na čisté suroviny a připraveny k použití v nových bateriích. „Technologie Solvay jsou zásadní pro uzavření smyčky oběhového hospodářství,“ uvádí Veolia v tiskové zprávě. Solvay rovněž využívá vysoce výkonné speciální polymery pro pojiva a separátory, a speciální aditiva pro elektrolyty.

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP