Mezi cíli se zejména vyskytuje:
- sdělení k evropské strategii pro nízkoemisní mobilitu,
- návrh metodiky pro započítávání emisí skleníkových plynů v agrárním sektoru
- návrh nařízení o tzv. sdíleném úsilí (Effort Sharing Regulation) o redukci emisí v sektorech neúčastnících se systému celoevropského obchodování s emisními povolenkami (EU ETS).
Závěr Evropské rady o Rámci politiky v oblasti klimatu a energetiky do roku 2030 naleznete zde.
Nařízení o sdíleném úsilí, které Komise navrhuje, vytyčuje České republice závazný emisní cíl. Do roku 2030 by mělo dojít k redukci o 14 % oproti stavu z roku 2005.
K vydanému návrhu nařízení se vyjádřil viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Daniel Beneš: „Zveřejněný závazek pro sektory mimo systém EU ETS představuje významné zpřísnění oproti našemu cíli pro rok 2020. Pro jeho naplnění bude třeba vynaložit značné finanční prostředky z veřejných i soukromých zdrojů a přijmout dalekosáhlá opatření na mnoha úrovních státní správy. Přesto je i takto ambiciózní cíl žádoucí, jelikož se týká emitentů, kteří dosud v příspěvku k boji se změnami klimatu zaostávali za průmyslem či energetikou.“
Beneš tak upozornil na skutečnost, že u sektorů mimo systém EU ETS byl zaznamenán jen minimální pokles, zatímco podniky a provozy nakupující emisní povolenky v uplynulé dekádě snížily emise skleníkových plynů o více než pětinu.
Zdroj: Tisková zpráva Svazu průmyslu a dopravy České republiky
Komentáře