2/2024

Elektrické vozy načerpaly u ČEZ o čtvrtinu víc energie

| zdroj: ČEZ0

kaufland-rychnov-n.k.jpg
zdroj: cez.cz

Pandemii navzdory pokračoval i loni růst odebrané bezemisní elektřiny v síti veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily. Zelené stojany umístěné od Mariánských Lázní po Třinec dodaly do baterií e-aut více než 2,4 GWh, meziročně o 24 procent více.

Síť srovnatelná s většími řetězci klasických čerpacích stanic se za poslední dva roky svým rozsahem zdvojnásobila. Veřejná dobíjecí síť vzniká díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF), z prostředků přidělovaných Operačním programem Doprava i z vlastních zdrojů Skupiny ČEZ.

Síť veřejných dobíjecích stanic Skupiny ČEZ v České republice čítající aktuálně více než 270 stojanů dodala loni do baterií elektromobilů celkem 2,44 GWh elektřiny. Takové množství energie postačí pro plné dobití 67 825 elektromobilů střední třídy s kapacitou baterie 36 kWh nebo pro cestu flotily 406 e-aut kolem světa. Zároveň jde o více než 24procentní nárůst oproti roku 2019, kdy v celé síti „dobíječek“ elektrická auta načerpala 1,96 GWh.

Řidičům garantuje ČEZ u většiny svých stojanů odběr skutečně bezemisní energie – a to díky certifikaci původu elektřiny z obnovitelných zdrojů operátora trhu OTE. Rychlodobíjecí stanice o výkonu 50 kW, které dnes tvoří 80 % sítě, umožňují dobití většiny kapacity baterií všech typů a značek elektromobilů v řádu desítek minut.

„Loňský rok byl skutečně hodně specifický, přesto jsme zvládli postavit o 62 procent více stanic než v roce 2019. Odhadujeme také, že zhruba polovina z tří tisíc loni nově registrovaných elektromobilů pravidelně odebírá energii u nás. Letos bychom navzdory pokračující pandemii chtěli udržet loňské tempo výstavby nových stanic. Do pěti let pak cílíme na ztrojnásobení celkového výkonu stanic v naší síti až na 50 tisíc kW. Zaměřovat se budeme jak na další pokrývání ´bílých míst´ po celé republice, tak na lokality, kde je možnost navyšování počtu i výkonu stojanů. Jen takové totiž dnes ve vytíženějších místech zvládnou pokrýt dynamicky rostoucí poptávku po veřejném dobíjení,“ říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.

Dobíječky ČEZ řečí číssel

  • ČEZ si na domácím trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě udržuje zhruba 50% podíl. Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html.
  • Celkový instalovaný výkon dobíjecích bodů v síti činí 17,8 tisíce kW, což je např. ekvivalent středně velké vodní elektrárny zásobující bezemisní elektřinou domácnosti 50tisícového města.
  • Každá z více než 270 stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií téměř 550 elektromobilů.
  • Celkem e-auta loni zastavila u stojanů ČEZ k dočerpání energie ve 185 329 případech. To je 20,6% nárůst oproti roku 2019, kdy proběhlo 153 612 dobíjení.
  • Zatímco průměrný odběr elektřiny při jednom „tankování“ se v předešlých letech ustálil na 12,7 kWh, loni vzrostl na 13,6 kWh. Zejména v 1. pololetí zasaženém tvrdými pandemickými omezeními se lidé zásobili větším objemem energie v bateriích aut.
  • Nejvíce energie řidiči odebrali už tradičně v Praze a ve Středočeském kraji, v hitparádě stanic dominovaly pražské a olomoucké stojany.
  • Růst opět táhly především rychlodobíjecí stanice ABB. Elektromobily u nich načerpaly více než 91 % veškeré elektřiny odebrané v síti dobíjecích stanic ČEZ.
  • V ČR je v provozu více než 500 profesionálních veřejných dobíječek. Na jednu tak připadá zhruba 10 elektrických aut, což je optimální poměr, který drží i země s rozvinutou elektromobilitou.

V průběhu roku 2020 byla také spuštěna nová zákaznická aplikace FUTUR/E/GO postavená na vyspělé izraelské platformě Driivz. Řidičům mj. umožní:

  • dobít elektromobil pouze pomocí mobilního telefonu se staženou aplikací (tj. bez čipové přihlašovací karty),
  • vyhledat nejbližší dobíjecí místo + aktuální dobu dojezdu k němu,
  • ukázat aktuální obsazenost jednotlivých stojanů + dlouhodobý průměr obsazenosti stojanů v konkrétních hodinách dne (pro lepší plánování cesty),
  • v jakoukoli chvíli během dobíjení řidiči dát informaci, kde, jak rychle, za kolik dobíjí, jak dlouho už dobíjí, jak dlouho to ještě bude trvat atd.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Seven energy
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
SEWACO
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP
Compag
ORGREZ
Ekosev
JMK Recycling
REMA
Huawei
Nevajgluj