Reklama

19. 4. 2017  |  Zpravodajství  |  Autor: redakce

Svaz průmyslu a dopravy ČR představil své priority

Existuje 14 oblastí, které Svaz průmyslu a dopravy České republiky považuje za prioritní. Největší dluh cítí ve stavebním zákoně. Za problematické má i neschválení nového odpadového zákona.

Vláda by se podle Svazu průmyslu a dopravy neměla bát odvážného řešení, neboť v průmyslu má silnou podporu. „I teď mohl návrh o odpadech klidně projít,“ uvedl Jan Rafaj a dodal: „Paradoxně námi uznávaný ministr životního prostředí předkládal do sněmovny zákon již s obavami, zda projde,“ uvedl Rafaj. Už to podle něj naznačovalo neúspěch nového zákona.

Pro příští vládu musí být zákon o odpadech prioritní,zaznělo v dalším příspěvku. Není možné připustit, aby mezi sebou jednotlivé zájmy zápasily natolik, že zákon kompletně shodí ze stolu. „Svaz dal najevo jasnou pozici a pouze jsme se připravili o čas a o včasné investice firem, protože v nejistotě firmy neinvestují a to pak brání v přílivu kapitálu a dalších příležitostí,“ sdělil Rafaj.

V SP ČR byly všechny průmyslové podniky velice rychle transformovány na recyklaci, na využití druhotných surovin. „V podstatě už neprodukujeme žádný odpad, protože všechno umíme zpracovávat a dosahujeme srovnatelnosti s EU,“ pochlubil se Rafaj.

Jan Rafaj odmítl, že by Svaz málo zasahoval do evropské legislativy, která někdy přichází s nařízeními, která jsou zcela mimo technickoekonomickou realitu. Svaz má již několik let na úrovni EU svého zástupce jako svou předsunutou linii, která mapuje všechny aktivity a okamžitě na ně reagují jak členské firmy, tak i ty ostatní.

„Snažíme se věci ovlivňovat už při vzniku legislativních změn na půdě Komise, Parlamentu i Rady,“ zdůraznil Rafaj a dodal: „Nečekáme pouze na to, co přichází, ale máme své zástupce v poměrně významných výborech EU a dala by se dohledat spousta případů, ve kterých se nám podařilo konkrétní parametry ovlivnit na evropské úrovni.“

Mimo jiné také zaznělo, že Evropská komise bere zájmy byznysu až na posledním místě a po odchodu Velké Británie dojde ještě ke zhoršení, neboť Anglie je probyznysově orientovaná.

„Musím nás v tomhle ohledu pochválit, protože na evropské úrovni jsme velmi aktivní. Jsme významným hráčem v Bussiness Europe, což je střešní organizace národních svazů, nicméně potřebujeme, aby i ostatní svazy, zejména z nových členských států, hrály svoji aktivní úlohu, protože zde se často mlčí a tím pádem je svaz slabý,“ řekla k tomu Milena Jabůrková, členka představenstva Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Svaz se to snaží řešit i tím, že je jedním ze zakládajících členů středoevropské iniciativy, která se snaží aktivizovat členské svazy ze střední a východní Evropy.

Kritiky se dočkal stavební zákon. "Za tři a půl roku mandátu této vlády se postavilo 25 km dálnic. Samozřejmě že nejde pouze o dopravní stavby. Stavební zákon se zkrátka nepovedl," sdělil prezident SP ČR Jaroslav Hanák.

Jan Rafaj mimo jiné hovořil o trhu práce. V současné době evidují úřady práce zhruba 350 tisíc nezaměstnaných u kterých nelze určit vůli po tom, být zaměstnán, nebo zda někdo nepracuje načerno a zároveň pobírá podporu. Zdůraznil také, že zaměstnávání cizinců není tak problematické, jak se prezentuje a naopak, s liddmy, kteří přichází za prací z ciziny jsou vesměs pozitivní zkušenosti.

SP ČR odmítá, aby výše minimální mzdy byla politickou diskuzí a již delší dobu navrhuje, aby minimální mzda byla ve výši 40 % průměrné mzdy v ČR. V otázce přijetí eura je svaz pro vstup do eurozóny, obzvlášť po vystoupení Velké Británie z EU.

14. klíčových oblastí pro rozvoj české ekonomiky:

1. Podpora exportu
2. Směřování k EURU
3. Veřejná podpora investic
4. Stavební legislativa
5. Digitální ekonomika
6. Výzkum, vývoj, inovace
7. Průmysl 4.0
8. Trh práce
9. Vzdělávání
10. Daně
11. Energetika
12. Životní prostředí
13. Zdravotnictví
14. Legislativa
© Průmyslová ekologie, s.r o. Autorská práva jsou vyhrazena a vykonává je vydavatel

ZPĚT NA SEZNAM

PARTNEŘI

ISSN 2570-9372