2/2023

Stanovisko průmyslu k návrhu vyhlášky o ochraně zemědělské půdy před erozí

| zdroj: SP ČR0

drought-780088_640.jpg
zdroj: Pixabay

Návrh vyhlášky je předkládán z důvodu potřeby naplnění zmocnění k vydání vyhlášky daného zákonem č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů („dále jen zákon“).

Obecně k návrhu:

  • Z předchozích zkušeností se ukazuje, že zaznamenané události v monitoringu eroze nebyly prováděny v součinnosti se zemědělským subjektem či vlastníkem půdy a docházelo tak v řadě případů k záznamům, které byly zpětně zemědělci napadány pro neobjektivní posouzení. Nová vyhláška by se měla opírat o údaje, které nejsou následně dotčenými subjekty rozporovány pro jejich neobjektivnost – je nutné zajistit odborné posouzení a zapojení všech dotčených stran.
  • U erozních událostí chybí záznam o intenzitě deště a záznam je proveden jen na základě subjektivního hodnocení, záznam musí být podložen měřením a objektivními fakty.
  • Fotodokumentace k erozním událostem jsou nejednoznačné jak z hlediska časového, tak místně příslušného. K záznamům je nutné využívat nástroje s přesnou identifikací polohy prostřednictvím GPS souřadnic, azimutu a zaznamenání času, a to v takové formě, aby nemohly být následně upraveny.
  • Vstupní hodnoty vycházejí z historicky stanovených hodnot BPEJ. Současně navrhovaný systém vychází z hypotetického výpočtu bez možnosti doložení jednoznačných podkladů o skutečném poškození ZPF – pro tak zásadní rozhodnutí, jakým je omezení hospodaření, popř. navržení změny kultury, je nutné mít objektivní důkazy (např. rozbor půdy) nikoliv jen hypotetický výpočet.
  • Kontrolní činnost v rámci hospodaření by měly vykonávat osoby s patřičným vzděláním či absolvovaným odborným školením, které by mělo být v pravidelných intervalech aktualizováno. Je nedostatečné, když kontroly mají provádět samostatně pouze kontrolní orgány ochrany ZPF obcí s rozšířenou působností.
  • § 8 – je nutné zpracovat dopadovou studii na finanční náročnost uplatnění návrhů z tohoto paragrafu. Vyhláška by měla jednoznačně upravovat, popř. odkazovat na příslušná další legislativní opatření pro odpovědnost za provedení/neprovedení těchto opatření.

Konkrétní návrhy potřebných úprav jsou dostupné zde.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP