Když jsem tento víkend řešil svou krizi středního věku na lyžích, uvítal jsem pomoc náhodného kolemjedoucího lyžaře, který mi pomohl shromáždit lyžařskou výstroj rozprostřenou po krkolomném pádu po celé sjezdovce.
"Je to spravedlivé?" Zeptal se mě při společné jízdě na sedačkové lanovce, když jsme se vzájemně představili a řekli si, co děláme. Kolega lyžař pracuje v jedné nejmenované petrolejářské firmě. Popsal mi, jaké obrovské částky tento český průmysl odvádí do státní kasy a zároveň si postěžoval, jak tvrdé a stále přísnější jsou současné normy pro paliva.
Částka, kterou petrolejářský průmysl odvádí do státního rozpočtu je astronomická. Na druhé straně "konkurenční" CNG je podporováno obrovskými dotacemi na budování sítě čerpacích stanic a provoz motorových vozidel spalujících toto palivo.
%pst%
Kontroval jsem tím, že CNG je daleko přívětivější k životnímu prostředí a ke zdraví lidí, proto nemůže existovat neutrální přístup k oběma technologiím.
Petrolejář mě ale překvapil prostinkou otázkou. "Jak? Kolikrát horší je moderní konvenční palivo spalované v moderních dieselových a benzinových motorech, než spalování CNG? Jakou mírou poškozuje konvenční palivo v různých měřených kriteriích životní prostředí a jak je na tom spalování CNG?"
Na to jsem samozřejmě odpovědět neuměl. Za celou redakci ale slibuji, že se budeme snažit na tuto otázku odpovědět a jednotlivé typy paliv porovnat. Lépe řečeno jejich působení na životní prostředí. Pokud některý z vážených čtenářů odpověď zná, nechť se s námi podělí.
Komentáře