Rok 2022 přináší pro obce a města řadu změn a nových povinností plynoucích z nové odpadové legislativy. Není zrovna malá, a proto jsme pro vás v tomto článku shrnuli stěžejní požadavky, vztahující se na všechna města a obce bez ohledu na to, kolik vyprodukují odpadu nebo jsou-li provozovateli zařízení určeného pro nakládání s odpady.
Povinnost informovat o odpadovém hospodářství obce
Významnou novinkou letošního roku je povinnost obcí informovat nejméně jednou ročně způsobem umožňujícím dálkový přístup o vybraných aspektech odpadového hospodářství obce. Konkrétně dle § 60 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb. musí obce zveřejnit:
- informace o způsobech a rozsahu odděleného soustřeďování komunálních odpadů;
- informace o využití a odstranění komunálního odpadu;
- informace o možnostech prevence a minimalizace vzniku komunálního odpadu;
- kvantifikované výsledky odpadového hospodářství včetně nákladů na provoz obecního systému.
- Přesná forma sdělení není specifikována, je tedy na uvážení jednotlivých obcí, jaký způsob zvolí.
- Dle nového zákona o odpadech obce jižnemají povinnost zpracovávat plány odpadového hospodářství(POH). Povinnost pro kraje však zůstává.
Obecní systém odpadového hospodářství
S nástupem roku 2022 pozbyly platnosti obecně závazné vyhlášky (OZV) o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, které byly obce povinny vydat podle starého zákona o odpadech.
Současný zákon o odpadech je, co se povinnosti obce vydávat OZV týká, benevolentnější. Obecní systém odpadového hospodářství (dříve systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů), který je obec povinna podle § 59 odst. 4 zákona o odpadech nastavit, může, ale nemusí být nastavenobecně závaznou vyhláškou.
Pokud se obec rozhodne obecně závaznou vyhlášku k nastavení obecního systému odpadového hospodářství použít, může jejím prostřednictvím splnit svou další povinnost, kterou je určení míst pro oddělené soustřeďování komunálních odpadů vznikajících na jejím území, a to alespoň nebezpečného odpadu, papíru, plastů, skla, kovů, biologického odpadu a jedlých olejů a tuků.[§ 59 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb.]
Na místa určená pro oddělené soustřeďování se vztahují různé požadavky v závislosti na druhu komunálního odpadu, pro který jsou určena.
- Místa pro oddělené soustřeďování odpadů z papíru, plastů, skla, kovů, jedlýcholejůatuků a biologického odpadu rostlinného původů:
- musí být zajištěna celoročně;
- mohou jimi být sběrné dvory, zařízení určená pro nakládání s odpady, velkoobjemovékontejnery, sběrné nádoby nebo pytle. [33–35 vyhlášky č. 273/2021 Sb.]
- Místa pro oddělené soustřeďování nebezpečných komunálních odpadů:
- musí být zajištěna alespoň ve stanovených termínech, minimálně však dvakrát ročně;
- mohou jimi být pouze místa vybavená obsluhou nebo zařízení určená pro nakládání s odpady, ve kterých obsluha tyto odpady převezme a uloží do určených prostředků.
[§ 37, odst. 1 a 2 vyhlášky č. 273/2021 Sb.]
Navíc může v OZV obec určit také místa, ve kterých bude v rámci obecního systému přebírat:
a) stavební a demoliční odpad vznikající na území obce při činnosti nepodnikajících fyzických osob;
b) movité věci v rámci předcházení vzniku odpadu;
- movitá věc se nestala odpadempokud:
- byla předána na místo určené obcí,
- lze ji v souladu s jinými právními předpisy používat k původnímu účelu a
- byla předána k opětovnému použití.[12 odst. 5 zákona č. 541/2020 Sb.]c)
c) komunální odpad vznikající na území obce při činnosti právnických a podnikajících fyzických osob, které se do obecního systému zapojují na základě písemné smlouvy;
- V tomto případěmusí být v OZVrovněžstanovenyalespoň:
- druhy odpadu, které může právnická nebo podnikající fyzická osoba předávat do obecního systému;
- způsob určení výše úhradyza zapojení do obecního systému;
- způsob jejího výběru.
- Pokudprávnickánebopodnikající fyzická osobapředáváodpad z obalůz papíru, plastů, skla a kovů, který produkuje, do obecního systému na základě písemné smlouvy,zařazujese tento odpadjako odpovídající druhkomunálního odpadu(katalogové číslo 20 xx xx, nikoliv 15 xx xx).
- Zároveň pokud tytoosoby předají do obecního systému veškerý komunální odpad, jehož jsou původcem,nevedou průběžnou evidenci odpadů,anineplní ohlašovací povinnost pro odpad, se kterým se do obecního systému zapojily.
[§ 62 odst. 2 a 3 zákona č. 541/2020 Sb.]
d) výrobky s ukončenou životností v případě, pokud je přebírá v rámci služby pro výrobce podle zákona o výrobcích s ukončenou životností;
e) rostlinné zbytky z údržby zeleně, zahrad a domácností ke zpracování na kompost v rámci komunitního kompostování.
- Komunitní kompostování je systém soustřeďování rostlinných zbytků z údržby zeleně, zahrad a domácností z území obce, jejich úprava a následné zpracování v komunitní kompostárně na kompost, který můžeobec využívat výhradně k údržbě a obnově veřejné zeleně na svém území(jiné využití je možné pouze za splnění podmínek stanovených zákonem o hnojivech).
- Obec může využívat komunitní kompostárnu umístěnou na území jiné obce, pokud tak vyplývá z veřejnoprávní smlouvy s touto obcí, nebo pokud se tak dohodnou obce v rámci dobrovolného svazku.
- Obec je povinna zaslat každoročně do 28. února hlášení o komunitních kompostárnách na jejím území.
- Provozovatel komunitní kompostárny je povinenprovozovat kompostárnu v souladu s vyhláškou,vést provozní deníkaprůběžnou evidenci o množství přijatých rostlinných zbytkůazaslat do 28. únoranásledujícího rokuhlášení o množství zpracovaných rostlinných zbytkůz údržby zeleně, zahrad a domácností.
[§ 65 a 66 zákona č. 541/2020 Sb.]
Kromě toho může obec v OZV stanovit povinnosti osob související s předáváním odpadů a movitých věcí do obecního systému.
- Obec v OZV například může:
- stanovit povinnost zajistit si pro soustřeďování odpadu sběrné nádoby určeného typu o dostatečném objemu;
- stanovit fyzickým osobám povinnost plnit sběrné nádoby tak, aby je bylo možno uzavřít a odpad z nich při manipulaci nevypadával;
- stanovit zákaz odkládat do sběrných nádob jiné složky komunálních odpadů, než pro které jsou jednotlivé nádoby určeny;
- stanovit zákaz v nádobách shromážděné komunální odpady udupávat či zhutňovat;
- uložit povinnost přistavit sběrné nádoby na směsný a tříděný komunální odpad v určené dny a doby na určená místa.
Obecně závaznou vyhláškou o obecním systému odpadového hospodářství naopak obec nemůže:
- upravit zákaz spalování odpadů;
- stanovit, že se může komunální odpad v obci soustřeďovat nad rámec obecně závaznou vyhláškou určených složek i na další složky určené obecním úřadem či radou obce, neboť obec je oprávněna stanovit obecní systém třídění komunálního odpadu na základě § 59 odst. 4 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech, obecně závaznou vyhláškou, kterou schvaluje zastupitelstvo obce;
- stanovovat skutkové podstaty přestupků a sankce za jejich spáchání, jelikož jsou upraveny zejména v zákoně č. 541/2020 Sb., o odpadech a zákoně č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích a dalších;
- ukládatpovinnost nepoškozovat sběrné nádoby, poněvadž zničení nebo poškození cizí věci je považováno za přestupek podle § 8 odst. 1 a 2 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů;
- stanovit povinnosti umístit sběrné nádoby pouze mimo pozemní komunikace či zákaz umísťovat sběrné nádoby na pozemní komunikace, protože zákaz umisťovat bez příslušného povolení na vozovkách, dopravních ostrůvcích a krajnicích dálnice, silnice a místní komunikace a veřejně přístupné účelové komunikace jiné předměty než dopravní značky a zařízení stanovuje § 29 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, příp. rovněž § 5 odst. 1 písm. g) a odst. 2 písm. c) zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, ve znění pozdějších předpisů;
- omezovat jakýmkoliv způsobem (i jiným než OZV) produkci komunálního odpadu jednotlivých fyzických osob (např. stanovením maximálního množství komunálního odpadu, který obec od fyzických osob převezme).
- Obec je oprávněna, v rámci zákonného zmocnění [§ 59 zákona o odpadech], obecně závaznou vyhláškou stanovit pouze obecní systém, nemůže však regulovat otázky upravené v právních předpisech (zejména v zákoně o odpadech).
Poplatky za komunální odpad
Od 1. ledna 2022 mohou mít obce na svém území zavedeny pouze poplatky podle zákona č. 565/1990 Sb., o místních poplatcích, který je v současnosti jediným zákonem upravujícím poplatky za komunální odpad.
- Na rozdíl od předchozí právní úpravy, kdy byl poplatek za komunální odpad upraven zákonem o odpadech a poplatek za systém odpadového hospodářství zákonem o místních poplatcích.
Na základě novely tohoto zákona účinné od 1. ledna 2021 (zákon č. 543/2020 Sb.) došlo ke změně poplatků za komunální odpad, kdy místní poplatek za systém odpadového hospodářství byl v zásadě nahrazen poplatkem za obecní systém odpadového hospodářství a poplatek za komunální odpad poplatkem za odkládání komunálního odpadu z nemovité věci. Ten se navíc dále dělí podle hmotnosti a objemu odpadu nebo kapacity soustřeďovacích prostředků.
Pokud chce mít obec na svém území některý z těchto poplatků zaveden, musí tak učinit prostřednictvím nových obecně závazných vyhlášek.
- Obecně závazné vyhlášky o poplatku za systém odpadového hospodářství a poplatku za komunální odpad, vydané podle starého zákona o odpadech, přestaly platit 31. prosince 2021.
- Obecnení povinnapoplatekza komunální odpadna svém územízavést.
Vzory jednotlivých OZV, včetně právního výkladu, se nachází na stránkách Ministerstva vnitra ČR zde.

Komentáře