Podle amerických vědců by využívání potravinového odpadu při výrobě paliva pro tryskové motory mohlo masivně snížit emise oxidu uhličitého z létání.
Počet cestujících v letecké dopravě po celém světě se od roku 1990 ztrojnásobil. V Evropské unii vzrostly emise skleníkových plynů z letectví mezi lety 1990 a 2017 o 117 %. A Evropská unie se rozhodla reagovat. Nedávno zveřejnila, že má v plánu vytvořit systém hodnocení letů a letadel podle jejich uhlíkové stopy. Tím chce dosáhnout toho, že zákazníci leteckých společností budou mít dostatečné informace k tomu, aby si vybrali „udržitelnější“ let.
Američtí vědci zase objevili způsob, jak z potravinových zbytků udělat parafín, který se pak využívá v tryskových motorech. Autoři studie tvrdí, že palivo snižuje emise skleníkových plynů o 165% ve srovnání s fosilní energií. Tento údaj vypočítali tak, že vzali snížení uhlíku emitovaného v letadlech, a k tomu připočetli emise, které nevzniknou, protože je potravinový odpad odkloněn ze skládky.
Snížit emise a zvýšit poptávku
Evropský úřad pro řízení letového provozu Eurocontrol oznámil, že emise oxidu uhličitého v letecké dopravě klesly v Evropě do konce listopadu o více než polovinu. Stalo se tak kvůli propadu leteckého provozu způsobených novým typem koronaviru a opatřeními proti němu. Lze očekávat, že až se situace uklidní, čísla půjdu opět nahoru. Podle odhadů by to mohlo být v letech 2024 až 2026. Letecký průmysl po celém světě tak bude vystaven obtížnému rozhodnutí: jak spojit zvýšenou poptávku po létání s potřebou rychle snížit emise z tohoto odvětví.
Americké letecké společnosti v současné době ročně spotřebují přibližně 21 miliard galonů leteckého paliva. Očekává se, že do poloviny století se poptávka zdvojnásobí. Letecké společnosti se zároveň zavázaly, že sníží emise oxidu uhličitého o 50%. A protože vývoj bateriových letounů pro dálkové lety je stále během na dlouhou trať, pozornost se zaměřila na nahrazení stávajícího leteckého paliva udržitelnější alternativou.
Vláda Spojeného království například vyhlásila soutěž o 15 mil. GBP, která má motivovat společnosti k vývoji leteckého paliva z komunálních odpadů.
Výroba parafínu z nevysušeného odpadu
Tento obsah je uzamčen
Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.
Komentáře