1/2024

Potravinový odpad by se mohl přesunout ze skládek do letadel

| autor: redakce| zdroj: BBC0

heaven-2667171_640.jpg
zdroj: Pixabay

Podle amerických vědců by využívání potravinového odpadu při výrobě paliva pro tryskové motory mohlo masivně snížit emise oxidu uhličitého z létání.

Počet cestujících v letecké dopravě po celém světě se od roku 1990 ztrojnásobil. V Evropské unii vzrostly emise skleníkových plynů z letectví mezi lety 1990 a 2017 o 117 %. A Evropská unie se rozhodla reagovat. Nedávno zveřejnila, že má v plánu vytvořit systém hodnocení letů a letadel podle jejich uhlíkové stopy. Tím chce dosáhnout toho, že zákazníci leteckých společností budou mít dostatečné informace k tomu, aby si vybrali „udržitelnější“ let.

Američtí vědci zase objevili způsob, jak z potravinových zbytků udělat parafín, který se pak využívá v tryskových motorech. Autoři studie tvrdí, že palivo snižuje emise skleníkových plynů o 165% ve srovnání s fosilní energií. Tento údaj vypočítali tak, že vzali snížení uhlíku emitovaného v letadlech, a k tomu připočetli emise, které nevzniknou, protože je potravinový odpad odkloněn ze skládky.

Snížit emise a zvýšit poptávku

Evropský úřad pro řízení letového provozu Eurocontrol oznámil, že emise oxidu uhličitého v letecké dopravě klesly v Evropě do konce listopadu o více než polovinu. Stalo se tak kvůli propadu leteckého provozu způsobených novým typem koronaviru a opatřeními proti němu. Lze očekávat, že až se situace uklidní, čísla půjdu opět nahoru. Podle odhadů by to mohlo být v letech 2024 až 2026. Letecký průmysl po celém světě tak bude vystaven obtížnému rozhodnutí: jak spojit zvýšenou poptávku po létání s potřebou rychle snížit emise z tohoto odvětví.

Americké letecké společnosti v současné době ročně spotřebují přibližně 21 miliard galonů leteckého paliva. Očekává se, že do poloviny století se poptávka zdvojnásobí. Letecké společnosti se zároveň zavázaly, že sníží emise oxidu uhličitého o 50%. A protože vývoj bateriových letounů pro dálkové lety je stále během na dlouhou trať, pozornost se zaměřila na nahrazení stávajícího leteckého paliva udržitelnější alternativou.

Vláda Spojeného království například vyhlásila soutěž o 15 mil. GBP, která má motivovat společnosti k vývoji leteckého paliva z komunálních odpadů.

Výroba parafínu z nevysušeného odpadu

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP