2/2023

Pollutec: Pro české firmy je potenciál francouzského trhu obrovský

| autor: Martina Jandusova0

51588318868_127a5499f7_c.jpg
zdroj: pollutec.com

29. ročník mezinárodního veletrhu Pollutec se letos uskutečnil v podobném formátu jako „před covidem“. Pohovořili jsme si s Terezou Slížkovou, která pomáhá českým firmám s účastí na francouzských veletrzích, o čem veletrh je, co na něm mohou firmy získat a proč by se neměli obávat vstupu na francouzský trh.

Jak byste charakterizovala veletrh Pollutec?

Mám tendence přeložit název, že Pollutec je ekologický veletrh, ale ve Francii je slovo „ekologie“ výrazem, který se používá v užším významu. Proto bych řekla, že Pollutec je veletrh, který nabízí ekologická a environmentální řešení napříč celými obory, takže se týká vody, vzduchu, energie... Lze zpozorovat, že i v letošním roce se hodně zaměřuje na moře a znečištění moří, pro něž má vyhrazenou celou jednu sekci. Velkým tématem je pochopitelně cirkulární ekonomika, která se dnes skloňuje téměř všude, a je důležitá pro širokou škálu průmyslu. Nedá se tedy říci, že Pollutec je jen mezinárodní ekologický veletrh. Takové označení mi přijde nedostatečné.

Pro koho je veletrh určen?

Pro zástupce měst Pollutec může být dobrou inspirací, jak řešit environmentální otázky v rámci města. Ale vhodný je především pro české firmy, které jsou většinou výrobní, případně nabízí specifická řešení. Pro ně představuje možnost, jak si najít partnera pro export do Francie nebo na trhy, které jsou Francii příbuzné, například do Afriky anebo Tuniska. Zrovna Tunisko připravuje velkou podporu a významné finanční prostředky na kompletní obnovu systému, co se týče recyklace a odpadů vůbec.

Afrika je velkým tématem, protože zde skládky a zpracování odpadu, které my známe, v podstatě neexistují. Proto je na Pollutecu pavilon zaměřený Afriku, ke které má Francie blízko. Na německých veletrzích africké země nenajdete. Dostat se na africký trh může být pro českou firmu velmi komplikované, málokdo se v něm dokáže vyznat. Proto je dobré zkusit to přes francouzského partnera, protože ti mají historické kontakty, takže je to pro ně jednodušší. České firmy tak na Pollutecu nečeká jen Francie, ale i trhy, které jsou na ni navázané.

Můžete uvést příklad firem, pro které byl veletrh prospěšný?

Dobrým příkladem je společnost Elkoplast nebo Mistra, což jsou dvě firmy, které jsou z hlediska partnerství na Pollutecu a francouzském trhu dobře etablované.

Rozhovor probíhá na národním českém stánku CzechTrade, jak taková organizace vlastně probíhá?

CzechTrade nabízí programy pro podporu podnikání prostřednictvím programů Evropské unie. Program je určen pro malé a střední podniky se sídlem mimo Prahu, podrobné informace naleznete na stránkách CzechTrade.

Pro české firmy je to příležitost, v rámci pavilonu je možné se prezentovat na menší ploše, a tím i za výhodnější náklady. Dotaci můžou čerpat i firmy, které vystavují samostatně, tedy mimo pavilon. Některé firmy preferují být umístěny v sekci svého zaměření. Národní pavilony jsou umístěny v jedné hale, na letošním ročníku se objevilo zaměření na Afriku, Tunisko a francouzské regiony.

Co musí firma udělat, aby se mohla zúčastnit dalšího ročníku veletrhu Pollutec?

Přihlásit se na Pollutec je velmi jednoduché. Je možné kontaktovat nás, společnost Active Communication, která v České a Slovenské republice zastupuje francouzské odborné veletrhy. S firmou si pohovoříme o tom, co dělá a kam by se chtěla exportně zaměřit. Pak vyhodnotíme, zda je veletrh skutečně pro danou společnost vhodný. Už se nám stalo, že jsme museli Francii nedoporučit. Skladba návštěvníků ve Francii se totiž oproti Německu, nebo Itálii, dost odlišuje, takže není vhodná pro každého.

Posléze zajišťujeme úplně nejzákladnější věci. Například vytvoříme pro zájemce škálu možností, jak je možné se prezentovat. Dostupné jsou dotační možnosti v rámci národního pavilonu nebo, v případě start-upu, je možná prezentace v tzv. start-up village, některé veletrhy dokonce nabízejí i tzv. formuli pro ty, kteří vystavují poprvé. Zde je prezentace pochopitelně omezená v počtu metrů čtverečných, i tak je to ale pro firmu, která začíná a nemá mnoho finančních prostředku možnost, jak se na veletrh podívat.

Zájemci tak předložíme veškeré varianty, pošleme kalkulace a pokud se rozhodne, že se chce účastnit, zašleme odkaz na přihlášení. Firma se zaregistruje na veletrh, následně je vytvořen on-line účet firmy, v němž si kompletně připraví nejen svou účast, ale má možnost přes tento účet zvát partnery, oslovovat vystavující firmy, a v mnohých případech i návštěvníky a využívat další služby.

Byl letošní „popandemický“ ročník něčím specifický?

Velká část letošního ročníku veletrhu byla otevřena dokonce i on-line pro návštěvníky, kteří nemohli přijet osobně. Je možné sledovat on-line konference, nebo tímto způsobem kontaktovat firmy. Musím ale říct, že počet lidí, kteří se fyzicky veletrhu zúčastnili, mě příjemně překvapil. Pochopitelně jsme se obávali, že účast bude menší, ale nestalo se tak a firmy hodnotí návštěvnost velmi pozitivně. Naopak návštěvníci chodí s konkrétním záměrem a přesně vědí, co chtějí: dělat byznys. Není to jen o tom přijít se podívat.

Jaký jste v letošním roce zaznamenali zájem ze strany firem?

Oproti minulému ročníku se nám přihlásilo o tři firmy více, ale především jsou jejich reakce mnohem pozitivnější. I tak má ale Pollutec v České republice podstatně větší potenciál. Možná, že hraje roli, že do Lyonu se obtížněji dostává, anebo že veletrh u nás ještě není tak známý. A pak je tu fakt, že české firmy mají obecně z Francie trochu strach. Obávají se jazykové bariéry, francouzský trh je na rozdíl od toho německého pro ně velký a komplikovaný.

Jednání s německým partnerem je pro českou firmu zkrátka jednodušší. Francouzští partneři jsou trochu jiní, je potřeba být trpělivější a aktivnější, nečekat až se oni obrátí na vás. Ale pokud firma toto zvládne, vyplatí se jí to, jelikož potenciál francouzského trhu je skutečně velký. Trochu problémem je již zmíněný jazyk. Pokud chcete dělat obchod s francouzskými firmami, musí to být ve francouzštině. Přinejmenším je dobré navázat v tomto jazyce prvotní kontakt, pak už se může přejít do angličtiny. Musím ale říci, že za posledních pět let zájem o Francii ze strany českých firem stoupl. Když s firmami hovoříme a sdělují nám své exportní strategie zjišťujeme, že je pro ně Francie vhodná.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP