2/2023

Evropská komise požaduje novou skupinu pro baterie z elektrokol

| autor: Martina Jandusova0

mountain-bike-5567847_640.jpg
zdroj: pixabay

Baterie v elektrokolech by se mohly dočkat vlastní klasifikace, která by zlepšila míru sběru tohoto odpadu a jeho následnou recyklaci.

Čtvrtá a pátá skupina

V prosinci loňského roku zveřejnila Evropská komise návrh nařízení o bateriích a odpadních bateriích, který ruší stávající směrnici o bateriích z roku 2006. Dosud účinná směrnice o bateriích se zabývala třemi skupinami baterií: přenosnými, průmyslovými a automobilovými. V navrženém nařízení by měla přibýt skupina čtvrtá, která by upravovala baterie pro elektrická vozidla. Legislativní návrh v současné době projednávají evropští zákonodárci.

Společné výzkumné středisko Evropské komise (JRC) nedávno zveřejnilo studii, ve které je navržena aktualizace stávajících pravidel sběru baterií. Pro členské státy by například měly být stanoveny alternativní cíle sběru. Zároveň je doporučeno, aby byla na evropské úrovni definována další, v pořadí již pátá, skupina baterií. Pro ni jsou stanoveny konkrétní cíle sběru a recyklace.

Baterie z elektrokol

Do skupiny by měly být zahrnuty baterie používané v lehkých dopravních prostředcích, jimiž jsou elektrokola a podobné výrobky. Takové opatření jedle výzkumného střediska důležité kvůli tomu, že současné cíle sběru byly vytvořeny podle životnosti méně inovativních produktů, než které jsou dnes dostupné. Bateriedo elektrokol se obvykle používají po dobu až 9 let, což je ale v rozporu s tím, že v cílech se uvádí období tří let. Elektrooodpad z těchto dopravních prostředků tak bude generován mnohem později, než se předpokládalo.

„K nápravě tohoto problému zpráva navrhuje zavedení zpětného odběru pro baterie pocházející z těchto lehkých dopravních prostředků, včetně sportovních obchodů, prodejen kol a skútrů.“ uvádí zpráva. Zároveň není v tuto chvíli jasné, kolik nových aplikací lehkých motorových prostředků se v příštích letech objeví na trhu. A to kvůli technickému vývoji a snižování nákladů na stále univerzálnější lithiové baterie.

Do budoucna se počítá s tím, že objem odpadu z baterií se stane velmi významným, což může ovlivnit fáze sběru a recyklace těchto baterií. Zvláštní pozornost navíc vyžaduje bezpečnost při manipulaci s těmito bateriemi, protože ve srovnání s bateriemi přenosnými, disponují vyšší hustotou energie a větší velikostí. Ve studii je navíc naznačeno, že další požadavky, jako je udržitelnost, informace, repasování a bezpečnost související se sběrem a manipulací, by měly být sladěny se specifickými vlastnostmi baterií do elektrokol.

Alternativní metoda

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP