2/2022

Co dělají Češi pro udržitelnost? Téměř všichni třídí odpad, polovina šetří vodou

| zdroj: Asociace společenské odpovědnosti0

pexels-ready-made-3850512
zdroj: pexels

Češi podle dat výzkumné agentury Ipsos vybraných pro Asociaci společenské odpovědnosti nejčastěji třídí odpad (80 %) a dělají také aktivity, které kromě příznivého dopadu na přírodu šetří jejich peněženku. Celkem70 % pak kupuje úsporné spotřebiče a žárovky a více než polovina šetří energiemi a vodou „kvůli ekologii”. A jak jsou na tom ve srovnání s dalšími státy?

Slováci a Maďaři jsou ochotnější nakupovat zboží z druhé ruky, eko kosmetiku a využívat energii z obnovitelných zdrojů. Oproti Maďarsku Česko naopak častěji třídí odpad nebo omezuje jednorázové plasty a Slovensko vede například v nákupu recyklovatelných obalů.

Pozitivní zprávou je, že dvě třetiny české populace věří, že člověk může i malými kroky ovlivnit to, jak bude svět vypadat v následujících letech. Mnohdy ale lidé tápou a nevědí, jak začít. A to je důvod, proč 13. října pořádáme společně s DVTV v Národním muzeu Global Goals Summit, jedinečnou akci zaměřenou na udržitelnost s mezinárodní účastí, která má za cíl inspirovat veřejnost k činům,” okomentovala Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Lokální výrobky upřednostňuje třetina Čechů

Při nákupu potravin Češi nejčastěji sledují jejich původ, obsah surovin a pro polovinu je důležité označení bio a fair trade. Kromě potravin a odpadů Češi stále častěji myslí na omezování plýtvání zbožím a zbytečné nakupování. A proto bude akce podle slov Lucie Mádlové udržitelným zážitkem, od zero waste jídla až po swap oblečení. Účastníci si ze Summitu odnesou udržitelný kousek do svého šatníku výměnou za ten, který už nenosí. Originální udržitelný merch „Don't Choose Extinction” připravuje Asociace ve spolupráci s projektem Ultravagant.

A jak to s lokálními výrobky vypadá na druhé straně Evropy? Například v Řecku pomohla tamním drobným producentům potravin překonat finanční krizi v roce 2013 i Melina Taprantzi se svým sociálním podnikem. „Výhodou sociálních podniků a lokálních výrobců oproti korporacím je jejich agilita a flexibilita, musí umět poskytnout okamžitě řešení. To je důvod, proč jsou schopny nejen reagovat na nějaký typ krize, ale také ji přežít,” popsala pro Asociaci společenské odpovědnosti.

Melina Taprantzi vystoupí na Global Goals Summitu po boku Carly Hilhorst zodpovědné ve společnosti Unilever za vývoj potravin, ale i CEO Rohlíku Olina Nováka. Rohlík.cz zároveň na akci vytvoří společně s White Circus catering udržitelné zero waste menu z jídla, kterému končí doba trvanlivosti, bez plýtvání, bez masa a s co nejmenším dopadem na životní prostředí.

Náš Global Goals Summit 2022 kopíruje témata udržitelnosti, která mezi Čechy nejvíce rezonují. Proto přivedeme do Prahy, ať už online nebo vlakem, ty největší české i světové řečníky, kteří se udržitelnosti věnují celý profesní život. Thomas Kolster, specialista na udržitelný marketing a leadership z Dánska, odborník na kryptoměny z Univerzity Karlovy Ladislav Krištoufek, bojovník proti dopadům klimatické změny Chiagozie Udeh z Nigérie a mnoho dalších,” doplnila Julie Borovcová, provozní ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Global Goals Summit je součástí prestižního ocenění Ceny SDGs 2022 a Asociace společenské odpovědnosti jej pořádá společně s DVTV. Jedním z hlavních „řečníků” bude i unikátní komunitní dílo českých 3D tiskařů pojmenované Pla(s)teosaurus. Veřejnosti bude poprvé odhalen právě 13. října v Národním muzeu.

Více informací zde: https://globalgoalssummit.cz/

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
SYBA
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF