V roce 2025 vhodíme do fluidního kotle poslední lopatu uhlí

| autor: Martina Jandusova0

dte5.jpg
zdroj: DTE 2020

K cílům v oblasti snižování produkce CO2 se státy i jednotlivé podniky staví různě. Automobilka Škoda Auto se k nim přihlásila a ráda by do konce tohoto desetiletí dosáhla uhlíkové neutrality. Jakým způsobem toho chce dosáhnout, představil ve své přednášce na konferenci Dny teplárenství a energetiky 2020 Jaromír Vorel, který je jednatelem společnosti ŠKO-ENERGO.

Nulové emise CO2

Společnost ŠKO-ENERGO zajišťuje veškeré energie pro mladoboleslavskou automobilku a zároveň dodává teplo pro město Mladá Boleslav. V oblasti snižování emisí CO2 se ale od ŠKO-ENERGO očekávají vyjma čistých energií i energetické úspory a vybudování infrastruktury pro elektromobilitu, čímž je myšlena nabíjecí infrastruktura pro vnitřní elektromobilitu.

„Tento úkol si můžeme téměř odškrtnout, protože od loňského roku jsme vybaveni stovkami nabíječek. Celý systém běží, takže v elektromobilitě máme naši energetickou část už z velké části hotovou,“ uvádí Jaromír Vorel.

V současné chvíli se vedou debaty o snížení emisí skleníkových plynů a uhlíkové neutralitě. Mnozí se proti zvyšujícím se cílům snížení emisí ohradili. „Pro jednotlivé podniky není v podstatě důležité, zda se stát či EU zaváže k 50 % nebo 55 %. říká ale Vorel. Představenstvo Škody Auto se rozhodlo, že od roku 2027 bude výrobu energií, čili elektrické energie a tepla, ve všech závodech Škody Auto, kterou dodá ŠKO-ENERGO, doprovázet nulová uhlíková stopa. „Rozkaz zní jasně. Jak to ale uděláme?“ pokračuje Vorel.

Vysvětlil poté tři různé principy, které je možné podniknout v cestě za uhlíkovou neutralitou. Prvním z nich je princip „reduce“, tzn. snížení spotřeby základních energií, čímž dojde ke snížení nároku na CO2. Druhým principem je „transform“. V něm se výroba elektrické energie a tepla v rámci procesu, který je náročný na CO2, přemění na proces s nulovými emisemi uhlíku. Například náhrada paliva.

Třetím je tzv. offseting, neboli uhlíková kompenzace. Offseting využívají firmy ve chvíli, kdy sice chtějí být uhlíkově neutrální, ale nedaří se jim naplnit první ani druhý princip. Pak platí jinému subjektu, že to za ně někde jinde udělá. „Offsetové odpustky se nám příliš nelíbí. Proto se ŠKO-ENERGO pouští hlavně do druhého principu,“ říká Vorel.

Uhlíková stopa automobilu

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Nadace partnerství
Partner - SOVAK