Reklama

21. 7. 2016  |  Publicistika  |  Autor: Mike Hower

Proč tzv. „aha“ momenty nevedou k inovaci v oblasti udržitelnosti

„Inovace začíná být nejen nedílnou součástí strategie zapojení zaměstnanců do oblasti udržitelnosti, ale je také jednou z hlavních obchodních výhod, a to právě díky zapojení zaměstnanců do programů udržitelnosti.“

Tuto větu vyslovila zakladatelka a generální ředitelka společnosti WeSpire Susan Huntová-Stevensová na nedávném webináři organizace GreenBiz věnovaném inovacím na poli zaměstnaneckých iniciativ zaměřených na sféru udržitelnosti.

Podotkla také, že inovace zpravidla nebývá výsledkem určitého náhodného „aha“ momentu. Naopak vychází z procesu, který – je-li pečlivě řízen – může vést k zapojení zaměstnanců, vzniku nových příležitostí, zlepšení provozu a tvorbě hodnoty pro zákazníky.

A inovace vznikající z popudu zaměstnanců může vyvolat pozitivní změny.

Ze zapojení zaměstnanců do firemních iniciativ udržitelnosti plyne rovněž nemalý obchodní přínos: pokud mají zaměstnanci pocit, že pracují pro dobrou věc, může to podle studie Centra ekonomických studií zvýšit jejich produktivitu až o 30 procent.

To je ostatně také důvod, proč firmy jako Apple či Levi’s v rámci svých provozů investují do zaměstnaneckých aktivizačních programů a dalších iniciativ zapojujících zainteresované osoby.

Podle průzkumu organizace GreenBiz z roku 2014 zapojuje zhruba 73 procent společností zaměstnance v rámci celé organizace do firemních cílů v oblasti udržitelnosti.

Technická versus organizační inovace

Slůvkem „inovace“ se dnes ohání kdekdo, je však důležité rozlišovat mezi její technickou a organizační formou.

Většina lidí si pod tímto pojmem představí inovaci technickou – šikovné nové zlepšováky či nástroje, jejichž cílem je vyřešit určitý problém nebo uspokojit určitou potřebu. Jako společnost jsme v této oblasti obecně dosáhli velmi dobrých výsledků.

Dnešní technologie by lidem před 100 lety připadaly jako kouzla,“ podotkl Daniel Aronson, zakladatel subjektu Valutus a konzultant pro udržitelnost ve společnosti Deloitte. „V technické inovaci jsme se dostali mnohem dále než v inovaci organizační.“

"Pokud mají zaměstnanci pocit, že pracují pro dobrou věc, může to zvýšit jejich produktivitu až o 30 procent."

Naopak organizační inovace vychází ze změny základních organizačních předpokladů, nesouvisí s předchozí praxí a nabízí nové cesty k vytváření hodnot.

„Nejde jen o inovaci v oblasti udržitelnosti,“ domnívá se Aronson. „Udržitelnost musí být součástí fungování firmy – musí být začleněna do jejích inovačních procesů.“

Cesty ke katalytické změně

Podle Aronsona máme rovněž potíže s rozsahem a zaměřením našeho pokroku.

Z výsledků průzkumu společnosti Deloitte vyplývá, že i v době, kdy svět čelí řadě problémů v oblasti životního prostředí a sociální udržitelnosti, je pouze jedna z pěti firem „dostatečně ambiciózní“ k jejich řešení.

Aronson nastiňuje čtyři typy „katalytických změn“: úmyslné, setrvačné, náhodné a viditelné. Nejvíce pozornosti vyžadují změny úmyslné, kdy firma záměrně jedná tak, aby dosáhla požadovaného výsledku.

Aronson popisuje záměrnou změnu pomocí metafory fyzické zdatnosti: „Chci žít zdravěji, a proto začnu chodit to fitness centra.“

Příklad náhodné změny: „Chci psa, a tak si pořídím psa. Když má ale člověk psa, musí více chodit, a tak logicky žije zdravěji.“

Příklad setrvačné změny: „Jdu do restaurace, a pokud nepožádám o větší porci, dostanu automaticky menší, což je zdravější.“

Příklad viditelné změny: „V restauraci, která nedávno upravila menu na zdravější formu, si objednám své oblíbené jídlo – prospěju tak svému zdraví.“

"S vůbec nejoriginálnějšími nápady nepřicházejí lidé, kteří již v dané oblasti takříkajíc zakořenili."

„Právě prostřednictvím inovací dalších typů katalytických změn můžeme dosáhnout tempa a rozsahu nutného k tomu, abychom v daném čase splnili stanovené cíle,“ domnívá se Aronson.

Nikdo z nás není tak inovativní jako všichni dohromady

Podíváte-li se na zaměstnance ve vaší firmě, jen málokterý z nich je nutně odborník na určitou oblast,“ říká Susan Huntová-Stevensová ze společnosti ...

 

Pro přečtení celého obsahu musíte být součástí našeho předplatného

za 2490 Kč získáte přístup ke všem článkům na Prumyslovaekologie.cz na 1 rok

PARTNEŘI

ISSN 2570-9372