2/2023

Evropa jako první klimaticky neutrální kontinent na světě? EK představila novou legislativu

| autor: Martina Jandusova1

globe-3383088_640.jpg
zdroj: pixabay

14. července byl zveřejněn Balíček „Fit for 55“, který má pomoci přiblížit Evropskou unii ke splnění cíle snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 55 % oproti roku 1990. Nová legislativa má Evropu nasměrovat k tomu, aby v roce 2050 dosáhla uhlíkové neutrality.

Evropská komise představila minulý týden klimaticko-energetický balíček pod názvem "Fit for 55", který se týká 12 oblastí. Zahrnuje rozšíření obchodování s emisemi na nová odvětví a zpřísnění stávajícího systému EU pro obchodování s emisemi, rozsáhlejší využívání energie z obnovitelných zdrojů a vyšší energetickou účinnost.

Navrženo je dále rychlejší zavádění druhů nízkoemisní dopravy a infrastruktury a paliv na jejich podporu, sladění daňových politik s cíli Evropské zelené dohody, opatření k zabránění úniku uhlíku a nástroje na jeho zachycování a ukládání.

"Ekonomika založená na fosilních palivech dosáhla své limity. Chceme zachovat zdravou planetu pro budoucí generace, stejně tak pracovní místa a růst, který nepoškozuje přírodu," tvrdí Ursula von der Leyenová, předsedkyně Komise.

Auta se spalovacími motory budou mít utrum

"Přechod k ekologičtější mobilitě nabídne čistou, přístupnou a cenově dostupnou dopravu i v nejodlehlejších oblastech," říká EK.V případě uvádění nových osobních automobilů a dodávek na trh navrhla Evropská komise přísnější cíle pro emise CO2. Do roku 2030 se počítá s 55% snížením emisí z osobních automobilů a dodávek. Do roku 2035 by emise z nových vozů měly klesnout na nulu, což v praxi znamená, že bude zakázán prodej aut se spalovacím motorem.

Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ reaguje na balíček Robert Kiml, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Tento obsah je uzamčen

Pro zobrazení se přihlaste do účtu s aktivním předplatným.

Komentáře

  1. Grtka nám. Málokterý živočišný druh si pod sebou sám podřezává větev Takhle to dopadá, když o nás rozhodují neodborníci

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP