Více než stotunový náklad míří z Bratislavy do Temelína

| autor: ČEZ0

Více než stotunový náklad míří z Bratislavy do Temelína

Důvodem transportu je výměna dvou separátorů, od kterých vedení elektrárny očekává další navýšení výkonu o jednotky MWe. Stejný transport pak proběhne od 12. do 18. května. Podle energetiků jde o největší přepravu společnosti ČEZ na jaderné elektrárny od výstavby Temelína.

Doprava pouze v noci a po pečlivě vybrané a prověřené trase. I tak ale budou v některých místech rozhodovat milimetry. Tak bude vypadat přeprava obřího separátoru z Bratislavy do Jaderné elektrárny Temelín. Navíc všemu předchází získání přibližně dvou desítek souhlasných stanovisek a povolení od různých úřadů. Přepravce musel získat i povolení od českého a slovenského ministerstva dopravy.

Třicet metrů dlouhý a více než stotunový separátor poveze speciální nákladní souprava s tahači o výkonu 750 koní na obou koncích. Vlastní souprava má osmnáct náprav, na každé osm kol v řadě vedle sebe. Hydraulický systém umožňuje nezávislé natočení každého kola a naklopení ložné plochy na jednu nebo druhou stranu.

„Tím vyrovnáváme nerovnosti během přepravy, abychom drželi těžiště nákladu kolmo k ose podvalníku,“ vysvětluje Jiří Dědič, vedoucí projektu ze společnosti Rádl, která transport zajišťuje.

Hlavní nákladní soupravu doprovází konvoj šesti doprovodných a jedno policejní vozidlo. Hned několik mostů bude pod kontrolou mostních inženýrů. Jeden most budou stavaři podepírat ocelovou konstrukcí.

„Stanovení trasy předcházela detailní příprava. Součástí byla nejen průjezdnost, ale i posouzení nosnosti mostů a vozovek,“ doplnil Jiří Dědič.

V některých místech pojede souprava rychlostí pouhých 5 km/h a sníží podvozek na minimum.„Pojedeme podle detailního harmonogramu jízdy. Ten odsouhlasila policie a po celé trase se mu přizpůsobila také veřejná hromadná doprava. Každopádně jezdí se přes noc, kdy je doprava minimální,“upřesnil Dědič.

Dva dny nákladní souprava stráví na Slovensku, tři pak na silnicích v České republice. Do Temelína by měl obří náklad dorazit v sobotu 9. května, druhý separátor pak o devět dní později. Během odstávky, která na druhém bloku začne 12. června budou mít energetici dva měsíce na jejich výměnu.

„Půjde o technicky náročnou akci, ale výsledkem by měl být výkon vyšší o jednotky MWe, aniž bychom spotřebovali více paliva.Z ekologického pohledu to přinese roční úsporu jednotek tisíc tun CO2,“uvedl Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Letos úprava proběhne na druhém bloku, příští rok pak na bloku prvním.


Separátor – přihřívač – zařízení v nejaderné časti elektrárny. Výrobcem je německá společnost Balcke-Dürr, GmbH. Výrobní závod opustil separátor 23. března a převážně po Dunaji byl 14. dubna dopraven do přístavu v Bratislavě. Separátor je dlouhý 32,8 metru, vysoký 4,4 metry, kompletně váží 195,6 tun.

Uvnitř každého ze dvou separátorů je 1 512 teplosměnných trubiček o objemu 13,5 m3. Objem vlastního separátoru je 232,4 m3. Jeho úkolem je zlepšit parametry páry, která proudí na nízkotlaké díly turbíny. Konkrétně páru zbavuje vlhkosti a přihřívá ji.

Foto:

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
KRC - partner
Nadace partnerství
Partner - SOVAK