Nově mohou od června řidiči při svých cestách elektromobilem využít nejrychlejší dobíjecí stanici v jihomoravském Mikulově. Stačí krátká pauza na občerstvení a dva elektromobily tu doplní bezemisní energii na další stovky kilometrů jízdy. Díky stojanu ABB Terra 360 je to realita v Mikulově, kde si řidiči mohou nabít na další stovky kilometrů cesty do vnitrozemí nebo dál přes hranice na jih. Dobíjecí hub tvořený celkově pěti stanicemi může v jednu chvíli obsloužit až 10 elektroaut. Nové stojany vznikly díky grantu z Operačního programu Doprava.
Nový dobíjecí hub je vybudován na hlavním tahu z Moravy na Vídeň na čerpací stanici v areálu Levandulového hotelu Marcinčák v Mikulově. Řidiči mají k dispozici celkem 5 dobíjecích stojanů ČEZ, u kterých může současně dobíjet energii až 10 elektromobilů včetně ultra rychlého o výkonu 360 kW. Za pouhých 10 minut tak mohou dva současně dobíjející se elektromobily odjíždět s energií potřebou ke zdolání dalších 200 kilometrů. Stejně rychlý stojan je v Česku už jen ve středočeské Mladé Boleslavi. Zbývající čtyři mikulovské stanice mají výkon 50 kW, ale ještě letos čeká na dvě z nich výměna za ultrarychlé.
„Zdá se, že elektromobily jsou jedním ze způsobů dopravy budoucnosti, které už dnes používá stále více našich zákazníků. Jsme rádi, že jim i ostatním řidičům a návštěvníkům Mikulova a jižní Moravy můžeme nabídnout skutečně rychlé dobití vozů a také odpovídající zázemí. Věříme, že spokojení řidiči se u nás příště znovu rádi zastaví,“ řekl Petr Marcinčák, provozovatel Levandulového Hotelu Marcinčák.
ČEZ si v rámci vize Čistá Energie Zítřka vytyčil do roku 2025 dosažení hranice 800 provozovaných stojanů a znásobení jejich výkonu. Poptávku po zkrácení časů dobíjení chce uspokojovat právě výstavbou stanic pro ultrarychlé dobíjení i rozšiřováním počtu stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech.
„Elektrická auta se už dávno stala součástí naší reality, ale aby přibývala ve větších počtech, musíme stále pracovat na rozvoji míst, kde si je lidé dobijí rychle a bez čekání. Jedině tak elektromobilita srovná krok s klasickými auty. ČEZ proto chce pokračovat ve výstavbě ultra rychlých stojanů, letos jich chceme vybudovat čtyřicet. Dobíjecí stanice o výkonu 360 kW v Mikulově je unikátní, protože zvládne souběžně dobít většinu kapacity baterií dvou e-aut za 10 minut. Jako na všech ostatních místech v naší síti tu řidičům garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny, a to díky certifikaci jejího původu z obnovitelných zdrojů,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.
Patrik Luxemburk - patrik.luxemburk@stabilplastik.cz 19.7.2023 9:39
Jaká je prosím cena za dobíjení? Liší se cena za pomalé a rychlé dobíjení? O elektromobilitě stále koluje řada mýtů a polopravd a proto by to chtělo více okomentovat. Z naší zkušenosti se e-auto hodí k jízdě "kolem komína". Deklarovaný dojezd je ve skutečnosti o cca 15-20% nižší. Sen o fantastickém zrychlení bere za své, pokud chceme na autě šetřit to nejdražší- baterii, protože té rázy v podobě opakované akcelerace neprospívají. Na doporučení prodejce/výrobce je potřeba udržovat nabití mezi 20-80%, takže maximální kapacita baterie je využitelná ze 3/5, což dále snižuje akční rádius vozu. Při dálničních přejezdech je pro alespoň základní dojezd potřeba držet se v pruhu mezi kamiony. I stojící e-auto nám spotřebovává energii na chlazení/ohřívání baterie a pokud není připojeno k síti, je tato spotřeba za červnových teplot kolem 3% denně- po 3 dnech odstaveného nepřipojeného auta se "ztratí" cca 7-9% dobité elektřiny...a šlo by pokračovat. E-mobilita je skvělou ukázkou, jak něco vyvíjet a nákladově to nechat zaplatit zákazníky. O ekologii v případě využití stávajících prvků pro výrobu baterie nelze vůbec hovořit....Vzhledem k tomu, že komunistická Čína ovládá více jak 90% světových zdrojů pro výrobu baterií, nejsem přesvědčen, že za současné geopolitické situace a našem konfliktu s Ruskem je dvakrát rozumné v e-mobilitě pokračovat, byť jsem přesvědčen, že alternativní pohon bude třeba dále hledat. Nyní jsme ale nevyužili ani 20% možností spalovacích motorů. Při průměrném stáří vozového parku v ČR cca 15-17 let (?) bych uvítal spíš postupný přechod k novým vozů s moderními spalovacími motory, včetně prvků snižujících emise a ke snižování počtu vozů na silnicích například prostřednictvím vyššího zdanění paliv- zde by ušetřili motory nové a vozy s nižší spotřebou (malé a lehké osobní vozy, nikoli SUV). Pokud 99% zplodin v Praze dokáže generovat cca 1% pojízdných "vraků", je rychlá náprava nasnadě....Navíc i my, napůl elektromobilisté musíme přiznat, že s počtem elektrovozů se rapidně zvýší doba nabíjení (s výjimkou domácích nabíječek)...Nyní dojíždíme k často volným stojanům, protože většina vozů tankuje na čerpacích stanicích. Zkusme ale si představit, že všechny vozy z čerpacích stanic pojedou dobíjet- nebo jinak, že tankování u čerpacích stanic by nově místo 5 minut každému zabralo minimálně 20-30 minut..... A to bohužel neřešíme ještě ztráty při nabíjení, které se pohybují kolem 10%....takže platíme o 10% energie, než kolik se skutečně dostane do baterie :-( Škoda. Takže elektromobilita ano, ale až budou vyřešeny všechny uvedené neduhy. Je skvělé, že e-mobil si dnes lze i zapůjčit a každý si může na vlastní "kůži" vyzkoušet, do čeho jde. Jako hračka je to zatím skvělé a fandím všem nadšencům, že posunují vývoj kupředu. Snad se nedostaneme do bodu, kdy po Cimrmanovsku budeme muset prohlásit: "Tudy ne, přátelé!". Jinak svezení s elektrovozem je zážitkem, kdo má ale moderní silnější vůz se spalovacím motorem, nijak zásadně překvapen nebude. Zatímco u spalováku sledujeme snižování průměrné spotřeby, u elektrouta žijeme adrenalinem z klesající kapacity baterie a naučíme se skvěle násobit a propočítávat dojezd....i cesta může být cíl.....