1/2021

V Lovosicích byl právě slavnostně otevřen největší nabíjecí hub v Česku

| zdroj: TZ Komora OZE0

pexels-kindel-media-9799743.jpg
zdroj: pexels

První nabíjecí hub pro elektromobily v Česku napájený pouze obnovitelnou elektřinou byl dnes slavnostně otevřen v Lovosicích. Jde zároveň o největší nabíjecí hub v ČR. Slavnostního otevření se zúčastnili zástupci města, Ministerstva průmyslu a obchodu, Škody Auto a oborových asociací.

Lovosický nabíjecí hub je napájen elektřinou vyrobenou v nedaleké malé vodní elektrárně na Labi, v obci Píšťany. Elektrárna má výkon skoro tři megawatty (MW) a běží prakticky nepřetržitě. Celková kapacita hodinového nabíjení odpovídá energii potřebné k ujetí 15 tisíc km. Hub obsahuje 16 nabíjecích stanic: 4 provozuje Ionity, dalších 8 Tesla a 4 jsou pro město Lovosice. [1] Pro případ ojedinělé odstávky výroby v malé vodní elektrárně má nabíjecí hub připravené záložní napájení ze sítě. Čistou a levnou elektřinou je kromě nabíječek napájen ještě zimní stadion, krytý plavecký bazén a další sportoviště města.

Milan Dian, starosta města Lovosice, řekl: „Máme radost, že tento průlomový projekt jsme mohli realizovat právě v Lovosicích. Chceme, aby se Lovosice staly skutečným Smart městem a základem toho je i propojení technologie a ekologie. Jedině tak lze zachovat životní komfort a přitom se chovat odpovědně k přírodě. Naučit se využívat zdrojů udržitelným způsobem. Předpokládá to ale také posun myšlení lidí a větší sounáležitost, odpovědnost a mnoho práce.“

Miroslav Holan, vedoucí rozvoje obchodní sítě ŠKODA AUTO Česká republika, řekl: „Jako největší prodejce elektromobilů na českém trhu považujeme za důležité, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích. V souladu se strategickými cíli Národního akčního plánu čisté mobility by mělo být vybudováno 35 000 dobíjecích bodů do roku 2030. Do budoucna se musí rozšiřování infrastruktury více řídit dle budoucí poptávky, nikoliv dle aktuální potřeby. Česká republika nesmí zůstat v rámci Evropy pozadu.“

Jakub Helus, RenoEnergie, (vlastník malé vodní elektrárny, developer projektu), řekl: „Napájení sportovišť Lovosic a ultra rychlých nabíječek je jasný doklad, že elektřina z OZE je dnes levnější než ta klasická. Stejně je tomu dnes ve většině ČR, kde teče voda, alespoň trochu fouká nebo svítí a je jedno, že elektrony vyrobené v OZE neputují přímo ke spotřebitelům, jako zde. Je škoda, že realizaci obnovitelných zdrojů je kladeno tolik překážek a průměrná doba získání stavebního povolení dnes činí 10 až 15 let.“

Lukáš Hataš, výkonný ředitel Asociace pro elektromobilitu ČR, řekl: „Každý litr benzínu dostane do atmosféry až 3,6 kg oxidu uhličitého, který byl desítky milionů let v zemi. Lidstvo mění složení atmosféry a dostává se do bodu zlomu, kdy budou změny nezvratné jako například tání permafrostu. Rychlá elektrifikace dopravy umožní přechod na uhlíkově negativní ekonomiku a ještě ušetří do roku 2050 stovky miliard. Vysoká účinnost elektromotorů sníží primární spotřebu energií na čtvrtinu a současně se eliminuje významný zdroj karcinogenních látek, které produkují spalovací motory.

Štěpán Chalupa, předseda Komory obnovitelných zdrojů energie, řekl: „V Česku máme potenciál obnovitelných zdrojů na pokrytí nabíjení až padesátkrát víc elektromobilů, než jich Ministerstvo dopravy do roku 2030 očekává.”

Souvislosti a relevance

Ministerstvo dopravy ve svém Národním akčním plánu očekává v roce 2030 220 až 500 tisíc registrovaných osobních elektromobilů. Jejich celková roční spotřeba elektřiny je odhadována na úrovni 430 až 860 gigawatthodin (GWh). [3]

Obnovitelné zdroje energie budou v roce 2030 pokrývat nejméně dvakrát víc energie, než dnes, ve spotřebě elektřiny bude jejich podíl dokonce trojnásobný, předpovídá Komora obnovitelných zdrojů energie. Hlavním motorem této proměny v energetice
bude rostoucí zájem podnikatelů a domácností o stále levnější čistou energii.

Podle letošní analýzy EY (Ernst & Young) přesáhne v roce 2028 v Evropě objem prodaných elektromobilů auta se spalovacími motory. V Číně je zlomový bod očekáván v roce 2033 a ve Spojených státech v roce 2036. EY svou analýzou posouvají svůj dřívější odhad o pět let. [2]

Vodní elektrárny jsou dlouhodobě nejúčinnější zdroje elektřiny s účinností až 90 % a elektromobily mají zdaleka nejúčinnější pohon ze všech aut s účinností kolem 95 %, včetně nabíjení a vybíjení baterií pak kolem 70%. Porovnej s účinností uhelných elektráren (35 %) a účinností moderních spalovacích motorů (30 %).

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo