Jde to i jinak, hlásí Pražské služby v kampani za předcházení vzniku odpadů

| zdroj: Pražské služby0

Kelímek
zdroj: Pixabay

V Praze roste množství vyprodukovaného odpadu. Ruku v ruce s tím roste i spotřeba jednorázových obalů jako jsou kelímky, papírové tašky nebo igelitové sáčky. Pražské služby proto přicházejí s pěticí spotů, které mají ukázat, že i malá změna v našem spotřebitelském chování může mít v celkovém měřítku velký efekt. Čtyři spoty jsou věnované jednorázovým obalům, pátý se věnuje opravování užitečných věcí.

„Redukce, recyklace a znovupoužití jsou hlavními myšlenkami edukativních kampaní Pražských služeb. Kampaň „Jde to i jinak!“ se zaměřuje na znovupoužití a využívání alternativ – síťovky namísto igelitových tašek, opakovatelně využitelné hrnky namísto těch papírových, opakovaně použitelné nápojové lahve namísto plastových PET lahví a podobně. Odborně se tomu říká cirkulární ekonomika, jejímž záměrem je dostat zpět do oběhu maximum surovin,“ říká tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Zrádné papírové alternativy

Problémem nejsou jednorázové obaly jako takové, tím je frekvence jejich využívání v každodenním životě. Namísto jistého benefitu se staly standardem. Dlouhodobě byly symbolem jednorázových obalů a pomůcek plasty – PET lahve, igelitové tašky a plastové kelímky, příbory, brčka. Zatímco v případě „petek“ se zlepšil jednak systém jejich třídění a následná recyklace, jednak stále více lidí používá vlastní lahve. Igelitové tašky a kelímky byly nahrazeny těmi papírovými.

Jejich ekologičnost je přinejmenším problematická. Na výrobu papírových tašek padne ohromné množství stromů a spotřebuje se velké množství chemie. Většina papírových kelímků je zevnitř potažena plastovou vrstvou zajišťující vodotěsnost. Jejich odhození do modrého kontejneru tak není možné. Alternativy v podobě biologicky rozložitelných kelímků jsou na trhu zatím v menšině.

Jen loni podle statistik Pražských vyhodili Pražané do kontejnerů na tříděný odpad více než 60, 3 tisíc tun odpadu. To je téměř o 11 tisíc tun více než v roce 2015. Další problém představuje vyhazování recyklovatelných obalů do nádob na komunální odpad.

Praha ani Pražské služby kelímkům nefandí

Kampaň pokračuje v aktivitách Pražských služeb v oblasti správné likvidace odpadů a předcházení jejich vzniku. Aktuální kampaň navazuje na „Třídicí kvíz a správné třídění odpadu“ a edukativní kampaň „Šlápni na to!“. Ta apelovala na využívání celé kapacity nádob prostřednictvím sešlapávání lahví, plechovek a trhání či řezání krabic.

Fakt, že to jde i jinak potvrzují Pražské služby. Na svých akcích nevyužívají jednorázové plastové obaly a podporují především akce, kde nejsou využívány jednorázové obaly, především plastové lahve a kelímky.

"Stejně tak budou muset pořadatelé akcí vyměnit plastové nádobí za keramické, sklo či klasické příbory nebo např. balené smetánky do kávy za rozlévané mléko, jednotlivě balené cukry za cukřenky. Tento přístup je součástí snahy hlavního města směřujícího k omezení produkce odpadu a dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050,“ dodává závěrem náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček.

První spot kampaně:

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Nadace partnerství
Partner - SOVAK