Energetická stupnice A až G pro domácí spotřebiče: EP a Rada dosáhly neformální dohody

| autor: Tisková zpráva Evropského parlamentu0

Energetická stupnice A až G pro domácí spotřebiče: EP a Rada dosáhly neformální dohody

Zákazníci si budou moci vybrat účinnější výrobky s cílem snížit spotřebu energie a jejich účty za energii, zatímco výrobci budou podporováni k inovaci a investování do energeticky úsporných výrobků.

„Po dvaceti letech budou tradiční štítky elektrických výrobků např. ledniček a myček nádobí, aktualizovány. Štítky by mohly obsahovat QR kód nebo odkaz, který umožní občanům přístup k on-line databázi: štítky budou digitálně propojeny tak, aby poskytly veškeré informace, které nebude možné uvést na papíře. Vytvoření podrobné databáze a digitálních nástrojů, jako je aplikace telefonů smartphone, umožní spotřebitelům přímé srovnání mezi výrobky na trhu,“ uvedl zpravodaj Dario Tamburrano (EFDD, IT).

Nová stupnice pro stávající i připravované produkty

Zákazníci by se mohli v obchodech setkat s prvními štítky s novou stupnicí bez označení „+“ (A+/A++/atd.) nejdříve na konci roku 2019. 

Abychom udrželi krok při zlepšování energetické účinnosti, jakákoli budoucí změna stupnice by měla být uplatněna, pokud se 30% výrobků prodávaných na trhu EU dostane do první třídy energetické účinnosti, A nebo když 50% z těchto výrobků bude v horních dvou třídách energetické účinnosti A + B.

Spotřebitelé: praktické a jasné informace

Výrobky budou označeny štítky v tištěné podobě a on-line verze štítků s informacemi o výrobcích bude možné vyhledat či stáhnout. Pokud dojde k aktualizaci, která ovlivní energetickou účinnost již zakoupeného výrobku, měl by dodavatel informovat zákazníka.

Jakákoli vizuální reklama či propagační materiál technického charakteru by měly uvést třídu energetické účinnosti a existující stupnici tříd, které jsou na štítku. 

Vyjednavači Evropského parlamentu požádali, aby štítek obsahoval odkaz, díky kterému by zákazníci mohli identifikovat „energeticky inteligentní“ výrobky - tzn. výrobky, které mohou měnit a automaticky optimalizovat jejich spotřební návyky.

Transparentnost a dodržování

Návrh nařízení požaduje, aby Evropská komise vytvořila databázi výrobků, s cílem podpořit orgány dozoru nad trhem a poskytnout spotřebitelům více informací o produktech.

Další kroky

Evropský parlament jako celek a Rada EU musí přijmout dohodu formálně před tím, než legislativa vstoupí v platnost.

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Nadace partnerství
Partner - SOVAK