2/2023

Uspějí auta s vodíkovým pohonem? Názory a strategie automobilek se liší

| autor: oEnergetice.cz - Petr Vytlačil0

Uspějí auta s vodíkovým pohonem? Názory a strategie automobilek se liší

Společnost pracuje na další generaci modelu Mirai, která je očekávaná v roce 2020, a doufá, že ukáže konkurenci a expertům, jak se mýlili, když označili plány za komerčně nemožné.

Výrobce Priusu, prvního masově vyráběného, ekologicky šetrného automobilu, říká, že automobily s vodíkovými palivovými články mohou dosáhnout lepší popularity při snížení ceny.

„Chystáme se přejít z omezené produkce na masovou výrobu, zredukovat množství drahého materiálu jako platina, která je využitá v FCV komponentech, a vytvořit více výkonný a kompaktní systém,“ uvedl Yoshikazu Tanaka, hlavní inženýr vozu Mirai.

Automobilka plánuje představit ostatní FCV modely, mezi kterými bude SUV, pick up a nákladní vozidlo, začátkem roku 2025.

Odmítla se ovšem vyjádřit k budoucím plánům. Automobilka ovšem vytvořila prototypy dodávkového automobilu a nákladního vozidla na základě vozidel od společnosti Tesla.

„Chystáme se využít tolik částí z existujících osobních vozidel a ostatních modelů v nákladních vozidlech, jak je to jen možné,“ řekl Ikuo Ota, vedoucí obchodního plánu. „Jinak nebude dosaženo výhod masové produkce,“ dodal.

Toyota také sází na zlepšení dojezdu vozu Mirai z 500 km na 700 až 750 km. Kolem roku 2025 chce společnost dosáhnout na dojezd 1000 km. Společnost začala vyvíjet FCV na začátku 90. let s vidinou, že vozy se stanou klíčem k čisté energetice.

Mirai byl prvním masově vyráběným vodíkovým automobilem. Před vládními podpůrnými mechanizmy byla cena okolo 60 000 dolarů (zhruba 1,3 milionů korun) a v kombinaci s nedostatkem infrastruktury se prodalo celosvětově pouze 6000 vozů.

Názory a strategie automobilek se liší

LCM Automotive předpovídá, že v roce 2027 budou FCV tvořit 0,2 % prodeje nových vozidel a elektromobily 11,7 %. Mezinárodní energetická agentura předpovídá, že do roku 2040 bude méně FCV než elektromobilů.

Spousta výrobců včetně Tesly a Nissan vidí elektromobily jako lepší náhradu za spalovací motory. Pouze hrstka výrobců, jako je například Honda a Hyundai, pracují na FCV.

Toyota předpokládá, že se zvýší prodej až více zemí, jako je například Čína, přejdou na technologii palivových článků. Společnost dále vidí výhodu FCV oproti elektromobilům v tom, že nevyžadují vzácné materiály, jako je kobalt, na výrobu baterií.

V současnosti jsou vozy ručně montované

V současné době jsou vozy Mirai montovány ručně v továrně Toyota City. Výsledkem je produkce 6,5 aut denně, což je nepatrné číslo v porovnání s průměrnou domácí produkcí Toyoty 13 400 vozů denně.

Toyota však navyšuje výrobníkapacitu v očekávání, že po roce 2020 se bude prodávat okolo 30 000 FCV vozů. Současné číslo prodaných vozů je 3000 vozů.

Společnost začala již používat součástky vyrobené pro Mirai v ostatních modelech. Mezi ně patří autobus Sora FC, uvedený na trh v Japonsku v březnu tohoto roku, a nákladní automobily, které jsou testovány v Kalifornii.

„Bylo by těžké snížit náklady na výrobu, pokud by Toyota vyráběla pouze vůz Mirai,“ uvedl anonymní zdroj. „Snížení nákladu FCV systémů ve větších vozech bude dosaženo masovou výrobou a používáním běžných součástek napříč různými třídami vozů,“ dodal.

Vysoká cena vozu Mirai je zapříčiněna drahými materiály zahrnujícími platinu, titan a uhlíková vlákna použitými v palivových článcích a v systému skladování vodíku.

Inženýři snižují náklady vylepšením platinového katalyzátoru, který je klíčovým komponentem pro sadu palivových článků.

Strategic Analysis zanalyzovala cenu FCV automobilů, včetně Mirai, a odhaduje, že cena na výrobu každé sady palivových článků je 11 000 dolarů (zhruba 240 tisíc Kč).

„Podařilo se nám snížit množství platiny o 10 % při dosažení stejného výkonu,“ řekl Eri Ichikawa, inženýr palivových článků v Cataler Corp.

 „Důsledným zaměřením na tyto problémy se nám v budoucnu podaří progresivně snížit cenu FCV,“ uvedl Yoshikazu Tanaka.

Zdroj: http://oenergetice.cz/cista-mobilita/uspeji-auta-vodikovym-pohonem-nazory-strategie-automobilek-se-lisi/

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Partner - SOVAK
EAGB
Inisoft
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace
Sensoneo
SmVaK
Vodárenství.cz
SKS
ITEC
Regartis
DENIOS
PSAS
ČB Teplárna
REMA
SEWACO
Grexenergia
SGEF
ČAObH
CASEC
Teplárenské sdružení
Envipur
EKO-KOM
S-POWER
INECS
BEERT CEE
SCHP