1/2021

Hrozba, nebo příležitost? Jedno z volebních témat zvedla ČAObH již v červnu

| autor: Martina Jandusova0

karkonosze-g5ef7ffe35_640.jpg
zdroj: pixabay

Česká asociace oběhového hospodářství (ČAObH) sezvala řadu zajímavých řečníků k tématu GREEN DEAL ještě před tím, než vypukly předvolební debaty, a to prostřednictvím červnového cyklu webinářů. Podkládala hostům z ministerstev, veřejné správy, podnikatelské i neziskové sféry otázky: Co přináší a přinese GREEN DEAL českému průmyslu, české společnosti, životnímu prostředí?

Cílem bylo podívat se na green deal čistě pragmaticky a z různých pohledů. Záštitu nad cyklem webinářů převzalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvo životního prostředí ČR. Webináře byly nabité informacemi mimo jiné také o možnostech finanční podpory pro podniky a přinesly také řadu příkladů dobré praxe z nejrůznějších oblastí. Manažerka kvality ve společnosti Globus, Barbora Štěpánková, se ve své přednášce pokusila uvést nejen řešení, která dobře fungují, ale i několik negativních věcí a nepříjemných zkušeností, na které v Globusu narazili. Část z nich byla ovlivněna pandemií koronaviru.

Ekologičtější může být i levnější

Globus byl založen v roce 1828 v sárském St. Wendlu. V České republice působí od roku 1996, kdy byla otevřena první prodejna v Brně. Dnes funguje 15 hypermarketů o velikosti prodejní plochy 8 -11 000 m2. Menší prodejna Globus Fresh je provozována v Pardubicích. „Jako prodejci musíme řešit i bussinnesovou stránku, ale paradoxně mohou někdy nastat situace, kdy je naopak ekologické řešení levnější než to původní,“ říká Barbora Štěpánková.

Například u sáčků na pečivo, které v Globusu byly původně z papíru s průhledným plastovým oknem. „Plast na sáčku byl z toho důvodu, aby pokladní viděla, kolik rohlíků v sáčku je. Velmi dlouho to bylo pro nás důležité, jenomže pak jsme si nechali nacenit papírové sáčky na pečivo bez průhledu. Byly o tolik levnější, že jsem se pro ně rozhodli,“ vysvětluje Štěpánková.

Jako součást udržitelných aktivit zohledňují v Globusu boj proti plýtvání s potravinami. „Dlouhá léta spolupracujeme s Českou federací potravinových bank, účastníme se Sbírky potravin a již několik let funguje program Globus Lepší svět, který pomáhá malým užitečným projektům v okolí svých hypermarketů. Přímo naši zákazníci si vybírají, na co budeme přispívat,“ říká manažerka kvality.

Ačkoliv je dlouhodobá odpovědnost součástí firemní kultury, před několika lety bylo rozhodnuto, že bude ustanoven projektový tým pro udržitelnost, který zastřeší a formuluje veškeré aktivity v této oblasti. Jednou z nejpropracovanějších částí projektového týmu, je část, která se zabývá snižováním množství jednorázových obalů.

V rámci spolupráce s dodavateli probíhá ve dvou hypermarketech Globus v pilotním režimu prodej stáčené drogerie. „Není to tak, že by byl v jednorázových obalech dodáván mycí prostředek na podlahy apod. Vozí nám vratné barely, které se po vyčerpání vrací zpátky dodavateli, který je naplní a pošle nám je,“ říká Štěpánková.

Globus také připravil systém piktogramů, které pomáhají zákazníkovi se správným tříděním. „Na to se nás lidé často ptali, protože nevěděli, do jaké popelnice mají daný odpad vyhodit. A právě piktogramy zákazníka navedou. Takže když má doma např. kartonovou krabici s průhledným oknem, je potřeba jej vytrhnout, a odpad vytřídit. A pokud je krabice na pizzu silně znečištěná, vyhodit ji do popelnice na směsný odpad,“ vysvětluje Barbora Štěpánková.

Pandemie zamíchala kartami

Ne vždy se ale vše povede. Na začátku loňského roku v hypermarketech Globus nahradili veškeré jednorázové příbory a brčka za papírové nebo dřevěné alternativy. Jenomže pak udeřila pandemie COVID-19 a množství jídla, které si zákazníci brali s sebou domů, se mnohonásobně zvýšilo. „Dřevo začalo docházet, takže jsme byli nuceni se krátkodobě vrátit k plastovým příborům, protože nám nic jiného nezbylo,“ uvádí manažerka kvality.

Pokud jde o dřevo, není možné nezmínit pomalu až mánii, která se objevila před několika lety na trhu. Všichni rušili igelitové tašky a nahrazovali je papírovými. Teď se ale igelitové tašky pomalu vrací zpátky, jsou ale trochu jiné, než bývaly. „Jsou pevnější, mají velký podíl recyklátu, případně jsou celé z recyklátu, a jedním z důvodů, proč tomu tak je, je i fakt, že dřeva je velmi málo,“ říká Štěpánková. Plastové tašky se navíc dají několikrát znovu použít.

V Globusu se zajímají o to, co si zákazníci přejí a jaké mají dotazy, ale ne vždy lze všemu vyhovět. „Lidé se nás často ptají na lahůdkové pulty, kde se saláty a pomazánky nabírají do plastových vaniček, které jsou navíc zabalené strečovou fólií. Zákazníkům to připadá zbytečné a fólii by rádi vynechali. Jenomže krabička je velmi tenká, může se v tašce snadno rozmáčknout a znehodnotit celý nákup. Napadlo nás, že bychom použili silnější kelímky, ale když jsme si porovnali jejich váhu, zjistili jsme, že kelímek, který by to vydržel bez fólie, by vážil dvojnásobek obalu, který používáme teď,“ vysvětluje Barbora Štěpánková.

Další zálohované obaly

V každém hypermarketu Globus funguje vlastní výroba, proto je cyklus na daném místě uzavřený a minimalizuje se cestování napříč republikou. Disponují vlastní značkou s názvem „Poctivá výroba Globus“, která zastřešuje všechny výrobky, kterých je cca 700. „Všechny výrobky si v plném rozsahu vyrábíme přímo v hypermarketech. Koncept „Snadné vaření“ nabízí různé polotovary a hotová jídla připravená v naší restauraci, která si zákazník doma jen ohřeje. Během pandemie se ale změnilo zákaznické chování a zvýšil se počet jídel, které si lidé brali z restaurací sebou domů.

Většina těchto polotovarů je balena po jedné nebo dvou porcích, jenomže tím se zvyšuje množství obalů. A to je pro nás teď největší výzva. Je otázkou, zda by měla smysl nějaká forma zálohování takových obalů. Pokud bychom je mohli vymýt přímo v provozech, nikam je nevozili, nemuseli nakupovat nové technologie, pak by to mohla být správná cesta.

Jsou ale zákazníci připraveni na další zálohované obaly? Budou ochotni kupit před vrácením doma prázdné obaly, i když se stále zmenšuje velikost obytných prostor? A budou ochotni se k obalům na jídlo stavět stejně jako například k lahvím na pivo? Nevím a nad tím se právě teď zamýšlíme. A přemýšlíme i nad tím, zda je to uchopitelné i pro řetězec nebo je to vhodné jen pro specializované bezobalové prodejny a pro pár bezobalových nadšenců,“ zamýšlí se Barbora Štěpánková.

Cyklus červnových webinářů byl úvodem do celé problematiky. ČAObH nyní připravuje další webináře, ve kterých se bude věnovat jednotlivým oblastem, které identifikovala jako klíčové. Ovzduší, voda, půda a recyklace především. Témata najdete na www.caobh.cz.

Již v červnu ale byli řečníci zajedno: Na Green Deal se musíme připravit.

gdspicar.png

Komentáře

  1. Tento článek zatím ještě nikdo neokomentoval.

Okomentovat

Partneři

Satturn
AB Plast
Partner - SOVAK
EAGB
Faircare
Inisoft
Xylem
Seven energy
Energotrans
United Energy
SPVEZ
Povodí Vltavy
Ecobat
Veolia
E-salon
Ekowatt
AKU-BAT
Wasten
Solární asociace